Tips buat jemaah haji ;)


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua ;)) Alhamdulillah sekarang dah nak masuk musim haji, ye x? ;DD sesungguhnya amatlah beruntung bagi mereka yang dipilih oleh Allah untuk menjadi tetamuNya ;)) aku sangat2 gembira sebab 2 makcik aku and sorang pakcik aku dapat juga menunaikan haji tahun ini ;)) x lupa juga Ustaz Amin pun dapat juga pergi menunaikan haji tahun ini ;) semoga jemaah haji kali ini semuanya berjaya menggapai haji yang mabrur, insya Allah~
entri kali ni aku copy dari Team SK ;))



Semestinya mengerjakan ibadah Haji merupakan pelengkap Rukun Islam bagi setiap umatnya. Sekalung tahniah diberikan bagi mereka yang telah terpilih oleh Allah untuk melaksanakan rukun yang kelima ini. Harus diingat seperkara, berjayanya kita mengerjakan Haji bukanlah kerana kemampuan kita untuk pergi, tetapi kerana ianya panggilan dari Ilahi.

Umum telah maklum, ibadah Haji merupakan satu kembara rohani yang suci yang penuh dengan ujian dan cabaran.

Membicarakan mengenai ibadah Haji, Team SK terpanggil untuk sama-sama berkongsi dengan tuan dan puan beberapa tips dan petua yang boleh dijadikan iktibar kepada kita:

1. Feqah vs Tasawuf
Janganlah kita terlalu menumpukan kepada hal-hal Feqah (terlalu) risaukan melanggar pantang larang dalam ihram sehingga kita terlupakan hal-hal Tasawuf seperti sabar dengan rakan sebilik, sabar dengan kerenah umat Islam yang berlainan bangsa dan pelbagai lagi kerenah manusia di sana. Ini kerana, ujian utama yang kita hadapi semasa mengerjakan haji adalah ujian rohani. Janganlah kita mementingkan diri kita sendiri dalam setiap perkara yang kita lakukan.


2. Mahmudah vs Mazmumah
Banyakkanlah berdoa dan berazam untuk meninggalkan sifat-sifat mazmumah dan hanya membawa pulang sifat mahmudah sekembalinya ke tanahair. Anggaplah anda seperti bayi yang baru lahir dengan ilmu, amalinya dan hidayah Allah.


3. Mekah dan Madinah dewan peperiksaan
Kembara rohani yang suci ini merupakan satu tempat untuk kita pasrah menyerah kepada Allah, sebagai satu dewan peperiksaan yang dijalankan oleh Allah kepada umatNya setelah kita ‘bersekolah’ selama bertahun-tahun lamanya. Semestinya, kita harus lulus dengan cemerlang peperiksaan ini dengan cuba untuk menyerah diri sepenuhnya kepada Allah.


4. Pangkat ‘Haji’ atau ‘Hajah’
Apa yang ingin kita lihat ialah kesan positif dari ibadah ini, kita bukan sahaja dapat pahala dan melunaskan Rukun Islam kelima, tetapi tanggungjawab kita yang lebih besar ialah sebagai umat Islam dalam memartabatkan agama Islam itu sendiri dari segi akhlak, ekonomi, sosiobudaya dan mengembalikan kegemilangan Islam itu sendiri lebih jauh pentingnya dari pangkat yang kita bangga-banggakan, Tuan Haji atau Puan Hajah. Mainkanlah peranan kita sebagai umat Islam iaitu Khalifah Allah di atas muka bumi ini, dan aplikasikanlah ia di tanahair kita.




Selamat Menunaikan Ibadah Haji dan Selamat Kembali.

LIKE KALAU SUKA.

2 comments:

Related Posts with Thumbnails