jangan ambil mudah pada dunia sekarang

Assalamualaikum to my dearest readers ;)) semoga berada di bawah naungan rahmat Allah, aminn~ ;DD

huu tengah baca Berita Harian Online tadi.. ternampak article pasal Rozaliya Mat Lazim yg hilang mungkin diculik tuh.. kali ni family wanita tuh suspek yg tunang dia yang culik dia.. adehh xboleh gak main tuduh2 en, biar pihak yang berkuasa yang uruskan..

tapi en... haaa dah datang tapi tuh hehe bukan ape, bukan mau mengutuk ke ape2 ke.. cume kadang2 tuh pihak berkuasa nih amek serius tentang isu yang melanda, kadang2 tuh memang amek serius, hanya apabila dah didedahkan pada media.. terpulang juga pada cawangan masing2, ada yang memang strict dalam handle kes2 camni, ada yang amek ringan, just anggap itu salah orang lain seperti salah ibu bapa la yang xreti jaga anak.. ish3 xboleh jugak cakap camtu.. perkara2 macam ni kita x boleh tuding jari kat sape2, yang penting kita sama2 bersatu dan membantu untuk ringankan beban masing2 ;)) sekadar pendapat~


ok2 tengah baca article berita tuh, terus la aku teringat kat satu movie nih.. famous jugak rasanya.. crite ape?? heee~



TAKEN


seriously, movie nih memang membuka mata aku tentang lagi satu part of the world yang ramai lagi x sedar yang benda begini sedang terjadi.. PEMERDAGANGAN MANUSIA.. itulah realiti dunia sekarang, dunia akhir zaman.. seram gak sebenarnye huk3~ orang2 yang tamak dan x bertanggungjawab ni akan culik wanita2 muda dan kanak2 kecil untuk dijual bagi kepentingan mereka sendiri.. nak tahu lagi?? hee tengok la movie nih, memang akan nampak camne 'bisnes' dorang nih buat..


moral of the story...??? eh2 belum lagiii~ hehe ape yang aku nak tekankan dan yang menarik perhatian aku adalah ade satu part dalam movie nih, aku respect gile ;)) sebelum anak Liam Neeson tuh diculik, Liam (bapaknye) gitau kat dia suruh dia bagi description tentang penampilan fizikal laki yang culik dia.. time perempuan tuh kena tarik tuh, fon dia kan tertinggal kt bawah katil, dia terus jerit cakap description physical laki tuh, macam tinggi, kaler rambut, pakaian, tatu, and macam2 lagi.. bapaknye plak memang tengah record call tuh so dia dapat la info tu ;))


meaning to say that kadang2 special skills nih kita perlu ada, sekadar sebagai langkah berjaga2 ;)) time korang dah suspect atau syak yang korang diekori, terus gitau kat family ke member ke, just in case anything happens to you, at least ade orang terakhir yang tahu pasal update korang.. and lagi satu contoh, adek aku, Zetty ;)) setiap kali dia nak balik rumah menaiki teksi and dia naik sorang2, dia mesti mesej kat aku gitau nombor plet teksi tuh, sekali dengan nama driver tuh yg ada kt dashboard teksi tu ;)) memang tu salah satu langkah berjaga2 gak, sebab dulu pernah en kes pemandu teksi mencabul penumpangnye en, nauzubillah harap2 dijauhkan ;))


so, jangan amek mudah dengan perkara2 yang mungkin kita nampak sebagai perkara yang kecik.. kadang2 perkara yang kecil tuh boleh jadi perkara terbesar yang kita akan hadapi ;)) yang penting, jagalah diri baik2 di luar sane tuh, bahaya bukan pada wanita jek, even lelaki pun kena berjaga2 ;)))

LIKE KALAU SUKA.

2 comments:

  1. assalamualaikum tuan rumah :)

    ye. dunia sekarang memang kena berhati-hati kan?

    and; taken. dah tengok cerita tu. best bilamana ayahnya berusaha mencari anak dia kan?

    ReplyDelete
  2. waalaikumussalam ;))
    aah memang kena berhati2..
    kadang2 dlm rumah sendiri pun blh bahaya, tapi yang penting kena alert ;)))
    yup2, best sgt ;))
    determination dia cari anak dia smpi ke lubang cacing hehe~
    menunjukkan kasih sayang seorang ayah yg memang xberbelah bahagi ;))
    bila sy tengok movie nih dengan ayah sy, dia pun ckp sebab tu la mak bapak xbagi anak2 pegi mane2 sorang2 atau tanpa jagaan org dewasa, lagi2 anak perempuan..
    kalau x, jadi mcm ni la.
    harap2 dijauhkan la ye ;)))

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails