risau akan masa depan..


Salam to all my readers ;))


nothing much happened today and i felt really tired and STRESSED OUT already haha ;)) sebab final exam is just around the corner and i need to pick up all the subjects at once O_O


huhu tapi tu la, perangai KEMALASAN yang melanda nih dah x boleh dibendung lagi huk3~ and at the same time, ditambah lagi dengan pressure and tension memikirkan tentang memang perlunya aku kena struggle gak untuk berjaya dalam studies nih.. sebab kalau x berjaya, takut xde jaminan di masa depan pulak.. mungkin kalau dapat kahwin, ada la gak harapan untuk survive.. (hahahaha!!) tapi kalau x kahwin?? hahaha fikir2 kan yek ;DDD hee sorry yek, topik kali nih agak merepek, tapi ada gak rasionalnya, ye x?? ;)))


tapi yang tu dari perspektif aku sendiri la.. sebab aku en perempuan, kadang2 susah gak nk survive, terikat dengan komitmen yang lebih utama macam family ke, relationship ke.. normally with families la en, ape2 pun wanita nih tetap terikat dengan komitmen with families, lagi2 dengan suami dan anak2.. (ok dah menyimpang jauh ckit pulak hehe)..


but yeah, sometimes people will say that don't worry about the future, let things happen, just enjoy the present.. easy to say, but to do it, it's kinda hard actually.. x boleh jugak x fikirkan future langsung, kena planning jugak.. andai kata la en, (harap2 dijauhkan fuh fuhhh~) aku gagal dalam studies aku.. aku xdapat ijazah, masa yang aku pertaruhkan untuk studies sebelum ni hanya sia-sia, aku dah hampakan mak and abah aku, rasa rendah diri, nak mohon kerja pun xde keyakinan, memang senang kata semuanya negatif.. ada ke kesan positif, sekurang-kurangnya satu la en, kesan positif kalau aku flunked out of my studies?? anyone?????


so, bagi aku la.. studies memang important, selain daripada menunaikan tanggungjawab as a muslim ;)) ia juga sebagai jaminan untuk aku, bukan saja untuk apply mana2 kerja, tapi juga supaya aku x tertipu dengan keadaan sekeliling.. contohnye la, aku en amek accounting.. sambil tuh belajar jugak economics and business administration.. at least aku tahu dengan keadaan ekonomi semasa, aku dapat decide dan aturkan perbelanjaan, dan berfikir bukan dari satu sudut aje, tapi dari pelbagai sudut.. kadang2 apa yang orang lain nampak tuh bukan sudutnya yang terbaik.. belajar ekonomi nih buat aku berfikir untuk tengok benda atau perkara dari pelbagai sudut dan perspektif ;)) maybe some of you may think like that ;))


i'm not saying that my points are fully correct, some of you
may think differently, so why not just share with me n others?? ;)) how?? just comment laaa~ ;DDD hehe.. TQ~

LIKE KALAU SUKA.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails