the reality of the world.

Assalamualaikum.


pernah tak korang rasa yang setiap kali korang buat sesuatu, then berjaya lakukannya sampai memang rasa puas hati sangat-sangat?

pernah kan korang rasa selama ni apa-apa je yang korang buat mesti berjaya. then tiba-tiba sampai ke satu tahap, korang rasa yang tiba-tiba ada buat silap, then all of a sudden, semua benda korang nak buat lepas tu sume jadi tunggang-langgang, ada je yang tak betul, tak puas hati la bagai?

well i'm one of the victim of this kind of situation.

keadaan aku sekarang tak berapa baik la sebenarnya. meaning that emotionally unbalanced. bukan gila, but unbalanced. sekarang apa-apa yang aku nak buat, apa yang aku nak capai, selalu tak dapat dan terlepas.

time aku kat sekolah dulu, boleh dikatakan aku seorang yang amat berpuas hati dengan pencapaian diri sendiri. averagely la. aku mampu untuk skor dengan baik dalam pelajaran, hubungan antara aku dengan guru-guru aku pun baik-baik aje, dengan kawan-kawan pulak lagilah terbaik. aku bangga, tapi bukan riak. aku hanya suka dengan keadaan aku tika itu, di mana aku rasa aku tak mahu minta banyak dalam hidup, hanya nak tumpukan kepada diri aku sendiri, belajar untuk skor SPM, and didn't give a damn about life after i walked out of the school.

then Alhamdulillah aku dapat result yang memuaskan dalam SPM, aku target untuk dapatkan A dalam subjek yang aku minat untuk belajar tika itu. oleh itu, aku senang diterima masuk dalam universiti kerana syarat-syarat kelayakan aku memang lengkap.

as expected, i was naive back then. aku tak tahu rupa dunia. aku ingatkan yang dunia aku time bersekolah dulu boleh la lebih kurang macam aku nak masuk universiti nanti. but then, it was the complete opposite. semuanya aku kena buat sendiri, kawan-kawan sekolah dulu dah tak ada di sebelah untuk tolong aku, kena update sendiri dengan events yang penting. mungkin inilah kejutan budaya yang orang selalu perkatakan dulu. i was in denial mulanya and keep thinking that i can do this. i can manage myself to be a better person. i thought i was strong enough, but then i knew that i was WRONG.

bila dah berdikari ni, kadang-kadang kita perlukan satu suis dalam minda kita untuk alert yang we're in the real world, bukan zaman sekolah lagi. kita dah besar, bukan budak-budak lagi. transitions take time for you to adapt, but don't take too long because you might get left behind. macam aku, aku lembab sangat dan effect yang aku kena tanggung? my studies, my future, my life. semuanya aku kena pertimbangkan semula. aku kena reflect myself again and ask myself, WHAT DO I REALLY WANT? what do i have to make myself a useful person? what is my real passion, my real dream?

and of course hal ukhrawi jangan dilupakan. di samping kita beramal di dunia, kita selarikan dengan objektif untuk kejar akhirat, kerana akhirat juga yang kekal abadi. 
LIKE KALAU SUKA.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails