baik jadi blogger daripada jadi artis

Assalamualaikum ;))


tadi aku bace blog abg Ben Ashaari.. ternampak dia buat entri pasal Fasha Sandha sambut Halloween tuh, dengan pakai baju terdedahnye, x tutup dadanye, kononnye macam Genie in the bottle la gitu, meluat aku tengok! ;PP daripada bertambah lagi dosa aku cakap pasal dia, korang bace je la kat entri BA : Letih nak bicara pasal artis nih ;) dan kenapa perbuatan FS tu dikecam oleh orang ramai? so aku nak share info pasal menyambut atau mengucap selamat untuk kaum dan agama lain dari Islam, boleh refer kat website DRMAZA ni ;)


haha refer balik kat tajuk entri, betul x kalau aku cakap camtu? ;DD yela, cube bandingkan antara blogger dengan artis, x banyak sangat en bezanya.. cuma cara korang nak capai sesuatu tu je yang lain ;)) ok2 contohnye... :


1) JADI DIKENALI, ATAU IDOLA..?? haaa ape susah2 sangat nak jadi artis baru boleh dapat jadi idola kepada orang ramai?? cube tengok kat Ben Ashaari (blogger feveret aku hak3!), ZackZukhairi, MyzaAli, Fatin Akmal, Yanyan, Pyan, dan lain2 lagi.. mereka dikenali juga kann.. segala yang mereka tulis atau post dalam blog, pembaca lain boleh amek iktibar juga..x lupa juga personaliti penulis tu yang penting.. personaliti tu antara faktor yang boleh menarik pembaca biase untuk jadi pembaca setia ;) x semestinya apa yang kita buat secara zahir perlu dijadikan tauladan, kadang2 dengan pembacaan dan penghayatan lagi penting untuk kita betul2 fahami apa maksud penulis, apa yang ingin disampaikan oleh penulis.. jangan ingat hanya dengan publisiti aje orang lain mahu ikut kita, tidakk.. yang paling utama adalah mesej yang kita mahu sampaikan, juga niat kita supaya orang lain xkan ulangi sebarang kesilapan kita, kan dah sedekah gitu ;)) dari situ, mane la tahu kan, kita dah boleh jadi 'idola' atau pedoman untuk orang atau pembaca lain ;))


2) SUMBER PENDAPATAN..?? sape kate jadi blogger x boleh nak dapatkan duit?? hehe kalau bukan dari Nuffnang, ade lagi alternatif lain... ade Google AdSense, Innity, Alexa (yeke?) banyak lagi la gak.. kalau x guna advertiser, camne nak dapat duit? haa buat la blogshop, dapat gak menjana potensi untuk berniaga dalam diri, kan gitu? ;)) macam Ayunar, Geo Sweet Lens, Sisters Shawl.. dorang sume nih siap dapat order dari luar negara lagi tuu, jangan main2~ ;DD yang penting kena usaha lebih la gak, rezeki mane ada datang bergolek woo ;)) kalau artis, huhu menyanyi, berlakon, jadi pengacara..?? tu je kot, rasenye ade lagi gak kerja sampingannya.. ade je artis yang buat dengan cara yang halal dan tepati syariat (harap2 la hehe) kalau yang xde tu?? huhu pandai2 la jawab kat 'sana' nanti, kan? ;))


3) KRITIKAN ATAU PUJIAN..?? same la jugak, kat mane2 je pasti ade dua2 unsur nih, lagi2 di kalangan masyarakat kita.. tapi yang penting, persepsi kita untuk terima kritikan dan pujian ni tu yang menentukan kita boleh naik ke turun, kan? ;)) semuanya terletak pada pemikiran dan personaliti kita sendiri.. blogger dengan artis, dua2 akan dapat kritikan dan pujian.. cuma bezanya, artis dapat kritikan atau pujian yang terang-terangan lagi sampai 1 malaya boleh tahu hehe macam kes FS kat atas tadi tu hehe ;)) blogger plak boleh je tahu, cuma dalam rangkaian internet je la kot.. cuba tanya kat mak bapak korang yang x selalu layari internet kenal x yanyan, x pun myzaali?? haa kompem x en?? ;DD


ade lagi x persamaan artis dan blogger?? aku nih main cakap je, tapi fikir balik, lebih kurang gitu la kan hehe ;)) ape yang penting?? KERJASAMA~ WONDERPETS!! haha cara dan perbuatan kita untuk capai impian dan cita-cita itu yang penting ;))


secara x langsung aku promote gak blog orang lain hik3~ xpe2, sedekah gitu ;)) dan aku bukan anti-artis, aku cuma x suke cara sesetengah artis berkelakuan dan mereka anggap yang cara mereka tu.... sentiasa betul dan boleh buat ikut suka hati.. so don't take me wrong ;)) peace~

LIKE KALAU SUKA.

5 comments:

  1. salam..

    Jom join Giveaway ' The Best Entry With Sinar Raudah'

    http://sinarraudah.blogspot.com/2010/11/giveaway-best-entry-with-sinar-raudah.html

    ReplyDelete
  2. artis adalah orang yang menyampaikan sesuatu dengan seni.
    seni adalah ekspresi hati dan imaginasi.
    tulisan, lukisan, muzik dan boleh jadi seni.
    kita buat blog, blog kita adalah seni kita, kita adalah artis. hehe
    cuma yang pasti, batasan perlu ada kan2. :D
    sje je kongsi na. hehe :))

    ReplyDelete
  3. >pyan: hehe betul gak tu pyan ;)) artis yg aku maksudkan kat content atas nih adalah yang suka cari publisiti tuh, yg sebenarnya xde nilai seni pun sebenarnya dalam diri mereka.. ofkos banyak artis yang memang berjiwa seni, tapi bila mereka berada dalam zon luar dari bidang mereka, aduhaiii xnmpak mcm artis dah ;))

    ReplyDelete
  4. betol2
    memberi nama buruk pada seni itu sendiri
    -_-

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails