Jangan makan biskut-biskut ni



Salam sejahtera buat readers aku dikasihi ;))

apa khabar yek korang sume?? harap2 sehat2 belaka la semua ;)) aku sekarang nih pun tengah sengkang mata study untuk exam nih huhu (O_O) xpe2 untuk masa depan gak hehe poyo la nana! ;PP

okeh aku nak tahu siapa yang suka makan biskut?? angkat jari telunjuk! ;PP hehe.. aku dapat info dari makcik aku.. xtau la info nih baru ke x, tarikhnye tulis 2008, kira baru la tu kot, kan kan?? hehe.. aku sekadar mahu kongsi info nih, mungkin ada yang dah tahu kot?? hehe xpe2 sharing is caring, kan kan?? hehe macam dalam Pisau Cukur plak hehe ;PP

kalau nak tahu, rupa-rupanya sesetengah biskut yang ada di pasaran sekarang nih mengandungi bahan yang x sepatutnya ada, iaitu MELAMINE.. ape tu melamine?? aku search kat pakcik Wikipedia pulak, taip 'melamine'.. adehh sumpah aku faham haha! dah kata budak perakaunan nak baca bahasa sains, memang x paham eden hehe nanti korang refer je la kat wikipedia tuh yek ;)) yang aku boleh faham, melamine tu salah satu bahan yang selalu digunakan untuk buat plastik.. kadar toksiknya agak tinggi dan bahaya untuk kesihatan.. boleh mengundang kepada kanser dan bahayakan organ dalaman dan organ pembiakan.. huhu baca la lagi kat Wikipedia: Melamine untuk tahu lebih lanjut ;))

info yang aku dapat nih dibuat oleh Agri-Food & Veterinary Authority of Singapore (AVA).. boleh refer organisasi ni kat website AVA juga.. standard organisasi AVA ni tinggi juga, so aku rasa boleh dipercayai la.. okeh aku x mahu ulas panjang sangat, takut tersalah bagi info ;)) antara product yang mengandungi melamine adalah:


BISKUT-BISKUT JULIE'S


LOTTE'S KOALA'S MARCH


ada banyak lagi list biskut yang mengandungi melamine..

nak tahu lebih lanjut boleh download file pdf kat link ini -> CONSUMER ADVISORY UPDATE ON PRODUCTS DETECTED TO CONTAIN MELAMINE




hee aku layan biskut Meiji nih jek ;DD pengaruh dari Noddy!! ;DD shedapp~


LIKE KALAU SUKA.

10 comments:

  1. hello panda!!
    nk mkn jugak.
    best3..
    ;D
    hehe

    ReplyDelete
  2. alala..
    semuanye xleh mkn yg cute2 je kan..

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing..

    biskut pun susah nk mkan zman skarang..

    emm.. all the best fr ur exam.. =)

    ReplyDelete
  4. >puteri: haha yup2, suke sgt hello panda ;DD

    ReplyDelete
  5. >mira: huhu tu la, tapi kadang2 ade yg cute2 tapi x sedap hehe ;))

    ReplyDelete
  6. >pena: ok u're welcome, happy to share ;) thank you for the wish ;)))

    ReplyDelete
  7. melamine tu bukan lemak vavi ke?..
    senang cite, kalo makanan takde cop HALAL tu toksah la dicoba2 yek..

    ReplyDelete
  8. >JT: yeke?? huhu x sure la sgt, sbb search kt wikipedia katenye gitu..x sure la sbnrnye, boleh chek kt google ke mne2 ke utk info lbh lanjut.. ;DD tapi terima kasih utk teguran itu ;))

    ReplyDelete
  9. alamak..
    dh termakan!

    ReplyDelete
  10. >lelaki: stop mkn je la buat masa skrg ;))

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails