Showing posts with label food. Show all posts
Showing posts with label food. Show all posts

Next hopdate: Langkawi.

Assalamualaikum! :D


apa khabar? :) harap-harap sihat la ye. sekarang dah jarang sangat-sangat mahu update blog. mood tu semakin menghilang ngahaha~ tapi xpe, nak bangkit balik tu yang susah sikit huhu~


can't talk, or write, too much right now. ada hal sikit. ni just sneak peek untuk aku buat entri lepas ni, gambar-gambar je la :D sebab gambar-gambar yang best ada dalam kamera kakak and makcik aku, belum dipindahkan lagi huhu. aku pergi langkawi last week, with my big family :) seronok sangat tahun ni dapat celebrate sekali my 21st birthday kat langkawi, x sangka dapat gak hajat nak celebrate kat pantai, or tepi pantai hehe :) hajat terpendam selama 5 tahun akhirnya ada rezeki juga ditunaikan teheeee~







rasanya setakat tu jek. tunggu mood blogging tu timbul baru syok nak update :D k till next post, tata!

LIKE KALAU SUKA.

ohhh abg gebuuu~

haha mati aku kang bini Mat Gebu nampak title nih ;DD hehe guro je kak~



wahh terharu aku Mat Gebu follow blog aku, padahal entah ape laa aku merepek kat blog aku hehe ;DD aku memang suka tengok resepi-resepi Mat Gebu kat blog dia.. memang detail gila dan senang nak ikut ;)) selama nih jadi silent reader jek, nak komen pun ape laa yang aku tahu pasal masakan en hiii~ anak dara moden! ;DD


oh ye, sambil2 tu nak tanya la kat Mat Gebu, tahu x mane2 tempat yang ada buat kursus atau kelas masakan cina?? ;)) x pun Mat Gebu la yang buatkan resepi2 nya?? hee~ bukan yang masakan nyonya tu, yang tu lain kan..??? O_O nak yang betul2 masakan chinese tu, yang guna sup la sos la bagai tu ;)) kalau ada dan sudi kongsi, saya teramat-amat la berterima kasih kat Mat Gebu ;DDD


teringin nak rasa masakan Mat Gebu hehehe ;DD


LIKE KALAU SUKA.

oyeaahhh~ MAMMA OLYN!!


wo0oott2~ ;DD hehe tahniah kepada follower ke 100 saya, MAMMA OLYN!! ;DD terima kasih jugalah kerana sudi jengah dan follow blog saya yang x seberapa dan biasa2 nih ;)) jasamu dikenang hehe ;DD


okeh special untuk mama olyn, aku akan buat review blog dia ;) kenapa special sangat eh?? hehe bukan ape, aku suka menghargai follower dan readers aku ;) kalau ada readers yang comment atau sekurang2nya tinggalkan jejak kat blog aku, aku akan balas balik, sapa mereka balik ;)


mama olyn punye blog diberi nama SIMPLY MAMA ;)) memang simple pun blog dia hehe orangnya pun simple, tapi cantik kot!! hehe blog dia still baru lagi, baru ada 17 followers, so ape lagi?! meh la follow dia ramai2, kenal2 ngn dia ke ;)) dah berkahwin, ada 2 orang anak yang comel2 ;)) ape yang dia letak dalam blog dia?? haaa macam pengikut dan peminat setia Mat Gebu nih! ;DD dia paparkan resepi dia hehe~ ;DD nampak sedap2 sangat, terliur aku tengok anak dia makan muffin coklat n banana tu hek3~ ;DD ada banyak lagi resepi! agar-agar nescafe, mee gorang mamak, blackberry blueberry muffin, tiramisu delight, spagetti, dan macam2 lagi! ;))


rasanya tu jek kot aku boleh review hehe ;)) jom terjah blog MAMMA OLYN ;DD

LIKE KALAU SUKA.

Jangan makan biskut-biskut ni



Salam sejahtera buat readers aku dikasihi ;))

apa khabar yek korang sume?? harap2 sehat2 belaka la semua ;)) aku sekarang nih pun tengah sengkang mata study untuk exam nih huhu (O_O) xpe2 untuk masa depan gak hehe poyo la nana! ;PP

okeh aku nak tahu siapa yang suka makan biskut?? angkat jari telunjuk! ;PP hehe.. aku dapat info dari makcik aku.. xtau la info nih baru ke x, tarikhnye tulis 2008, kira baru la tu kot, kan kan?? hehe.. aku sekadar mahu kongsi info nih, mungkin ada yang dah tahu kot?? hehe xpe2 sharing is caring, kan kan?? hehe macam dalam Pisau Cukur plak hehe ;PP

kalau nak tahu, rupa-rupanya sesetengah biskut yang ada di pasaran sekarang nih mengandungi bahan yang x sepatutnya ada, iaitu MELAMINE.. ape tu melamine?? aku search kat pakcik Wikipedia pulak, taip 'melamine'.. adehh sumpah aku faham haha! dah kata budak perakaunan nak baca bahasa sains, memang x paham eden hehe nanti korang refer je la kat wikipedia tuh yek ;)) yang aku boleh faham, melamine tu salah satu bahan yang selalu digunakan untuk buat plastik.. kadar toksiknya agak tinggi dan bahaya untuk kesihatan.. boleh mengundang kepada kanser dan bahayakan organ dalaman dan organ pembiakan.. huhu baca la lagi kat Wikipedia: Melamine untuk tahu lebih lanjut ;))

info yang aku dapat nih dibuat oleh Agri-Food & Veterinary Authority of Singapore (AVA).. boleh refer organisasi ni kat website AVA juga.. standard organisasi AVA ni tinggi juga, so aku rasa boleh dipercayai la.. okeh aku x mahu ulas panjang sangat, takut tersalah bagi info ;)) antara product yang mengandungi melamine adalah:


BISKUT-BISKUT JULIE'S


LOTTE'S KOALA'S MARCH


ada banyak lagi list biskut yang mengandungi melamine..

nak tahu lebih lanjut boleh download file pdf kat link ini -> CONSUMER ADVISORY UPDATE ON PRODUCTS DETECTED TO CONTAIN MELAMINE




hee aku layan biskut Meiji nih jek ;DD pengaruh dari Noddy!! ;DD shedapp~


LIKE KALAU SUKA.

haha ingin kurus??? ;)


hehe tadi tengah elok2 berbuka, aku makan ikan kembung bakar, dengan sambal tumis ikan bilis, roti jala+kari, and kuih seri muka... then mak aku tnye "x nak makan nasi ke??"


erkk?? haha aku jawab, xmo la mak,makan sikit ni je pn dh kenyang laa ;DD haha guess what?? memang kenyang pun.. perut aku dh x mcm perut aku time kecik2 dlu la hehe.. aku ingat lagi time aku dlm 5 ke 6 tahun, aku larat makan nasi smpi 4 pinggan!! haha sebab tu la dlu aku gemuk tembam comel-lote haha ;PP time kat skola menengah pn larat lagi mkn banyak, selalu laa turun dewan makan asrama sekolah aku tuh,sebab tu aku still tembam time skolah hehe ;DD


tapi sejak dah masuk alam universiti nih, aku still makan banyak, tapi dalam smaller portion.. aku makan macam2 jenis cuisines and delicacies, tapi sikit2 jek.. haha boypren (huhh??) aku ckp, aku boleh gi makan dinner kt hotel, sbb dorang serve macam2 en,tapi sikit jek boleh makannye ngeh3~ ;PPP


Alhamdulillah la jugak ade segelintir orang yang perasan aku dah makin kurus ;)) bukan kurus x sihat tuh, tapi mcm dh kurang lemak la kot wa3~ ;PPP diet seharian aku senang jek, kurangkan makan nasi ;)) cara aku, aku juz makan nasi sekali hidangan jek dalam satu hari, biasenye time makan tgah hari la mkn nasi, sebab time tuh banyak energy dh hilang, so kena reenergize balik hehe tp klu time bulan puasa nih, juz makan time sahur je la.. time berbuka, makan ringan2 je pn dh cukup, nnti kembung perut susah plak en wa3~


cume 1 jek aku x puas hati lg, aku nak kena shape up body aku, then baru aku satisfied ;DD hehe xpe2 masa banyak lagi, sekarang kena fokus kepada perkara yang lebih penting, STUDY ;)))

LIKE KALAU SUKA.

chocolate & latte :D


haaa nothing can brings me down,except for these two things ;DD






haha aku mmg gile coklat ;DD slalunye aku mkn cadbury,kdg2 mkn kit kat ;DD oh2 yg latte tuh plak,skrg bru nk addicted haha lambat gile mau addicted ;DD xkesah,aslkn aku sempat gk mau ketagih wa3!! huu i must have the iced caramel latte from dunkin' donut,gile best!! ;DD aku brjaya cucuk mak aku,so mak aku pn ketagih gk ngn beverage nih muahahaha~ (evil laugh ok ;PP ) haha cara aku tulis nih mcm aku nih drug addict,tp takkk!!! ;PP



(again,entri merepek ;PP)
.....................................................................................................
song of the day :


Super Junior ft. TVXQ [U-Know YunHo & Micky Yoochun] - Heartquake


LIKE KALAU SUKA.

family,haagen dazs,mont kiara


i juz come back from jalan2 at mont kiara...hee sbnrnye mak ngah aku la ajak gi solaris kt mont kiara tuh,sje je la nk tgok ape la yg ade kt sne...but wth!! tmpt mkn je byk wehh hak3 ^_^ rsenye wktu mlm la bru best..last2 ktrg juz bli brg ckit kt cold storage jek hehe...after dat,ktrg lepak2 kt Haagen Dazs...haha bkn slalu wehh dpt gi mkn kt ctu,dh la bapak mahal aiskrim tuh hee so aku pn pe lg,dh makcik2 aku tnye nk x,aku pn ok je la!! ngeh3 ^_^ so ktrg pn order la mcm2,drpd ice cappucino hngga la ke aiskrim yg mcm2 hehe (xdela mcm2 sgt,biase jek) so ini la gmbo2 nye kt bwh neh,aku trlupa la nama2 bnda alah nih,so klu nk tau,gi jek kt tmpt Haagen Dazs neh,tnye kt kaunter tuh hehe ^_^


yg ni ice cappucino..hee mak cak aku pnye order..bapak pahit wehh wa3 *_*


eheh yg ni xingt plak,but something chocolatey gk la..blh tahan gk ^_^



ahah yg ni my order...ice cream vanilla and cream & cookie flavour,on a cookie with caramel topping..wahaha best giler wehh ^_^
yg ni klu xslh aku passion fruit something la...sedap gk!
haa yg ni mango tango..hehe nama cumel je,rse pn ok jek..

haha dh abes licin ktrg sume sapu...yela bkn slalu dpt mkn kt cni ^_~

LIKE KALAU SUKA.

food n memories ;)







ahaa arini xde ape sgt la aku wat..tgok tv,mkn,tgok tv,titow ngeh3 ;pp but aku brjaya masak pizza arini!! wa3 actually mak aku la yg ready kn inti nya,yg laen aku la yg wat hee~ hahax yg pic first tuh tyme bru msukkn roti2 tu dlm oven..panaskn dlm 6 minutes jek...hehe then yg kedua tuh,aku pn xtau la ape rupe tuh wa3 ;DD then yg ketiga tu la bru nmpk kemas ckit kn hee...then ktrg pn had our tea time...
smbil2 tu,ktrg borak2..abah awal2 dh naek bilik utk trus brsiap gi surau...while ktrg sisters,mak n abg rizal stay lg kt meja..borak2 mengenang zaman lampau tika kami blm dilahirkn lg hahax ;DD mak gi expose kt abg rizal cmne tyme mak ngandungkn ktrg dlu..tyme kak dila dlu,teruk gk alahannya...smpikn mak xdpt nk even bau nasi yg bru masak tuh,nk trmuntah katanya..xdpt nk gosok gigi lg,tu la ni la...cian mak kne penangan kak dila wa3...tyme kak huda plak mak slalu gatal2 bdn,but also slalu bce buku..hmm ptot la bilik kak huda tuh dh mcm mini library hahax ;DDD then tyme ngandungkn aku,mak slalu minum susu soya..stiap mlm msti minum at least 2 gelas! haha sbb tu la skrg aku la plg kuat minum susu hee~ ahaa! tyme ngandungkn zety la klaka nye...tyme tu,mak sukee sgt main2 ngn bedak!! haha cumell jek mak aku cter td,siap wat demo lg wa3 ^_^ tp ble dh lahirkn zety,bedak pn dh xmo sentuh hahahax ;DD dats ma mom ^_^ love u mak!!







LIKE KALAU SUKA.

vacation and food paradise!!

hype2!!huu dh lme x post blog neh hee...ouh yeah,smlm aku gi bru balek dr melaka..hee antar adik aku tuh gi daftar masuk uitm lendu tuh...hehe dekat jek...dan kt sne,mmg best la weh...huu aik??korg kate xbest??yelaa melaka je kn,pe je yg ade...haa dats where u're wrong...huu kne pndi pilih tempat la utk enjoy... ^_^
well,abah aku pn dh byk kali tawaf2 kt melaka tuh..dh mcm negeri dia plak wa3 ^_^ ok2...mula bertolak dr umah dlm pkul 4.00 ptg..huu lmbt kn..sbb tgu kak dila blek keje...so,smpi sne dlm pkul 6 ptg gk la lbh kurg...so smpi sne,ktrg trus check in hotel everly (sbnrnye hotel nih pn xde la best sgt kot...amek hotel nih pn sbb murah sikit biliknya keh3 ^_^ ) then ktrg rilek2 jap..haha aku smpi2 dlm bilik jek,trus on laptop aku,gi bantai tgok cter Hana Yori Dango season 2 wa3...dh addicted ngn cter nih la weh..hee thanx to noddy laa hehe ^_^ then dlm pkul 7.30 mlm,ktrg pn siap2 utk kuar mkn..
agak jauh gk la tmpt yg abah aku nk bwk ktrg mkn tuh huu..dh la aku tgh lapo gler time tuh adehh...tp abah ckp,dun wory,tmpt kite nk mkn nih kompem nana blh abehkn mkn hehe sedapp....haha so aku pn sanggup la tggu hee...tp,kne jmpe abg rizal dlu la kt hospital melaka...tu pn jauh gk adehh...sbb abah aku ingt tmpt tuh,tp xingt plak cmne nk gi sne...adoii abah nih (*_*) hehe kne minx conduct dr org melaka je la huu.... so,agak2 dlm 45 minit gk la nk ke hospital melaka tuh dr hotel ktrg kt klebang tuh...dh jmpe abg rizal,pakcik nordin ngn kak dila,ktrg pn ikot la dorg dr blkg kete dorg...dlm 20 minit gk la,smpi gk la tmptnye...then abah ckp,'eh,bkn cni tmptnye...' aik??hehe then abah pn kol la balek tuan pnye tmpt restoran yg ktrg nk mkn tuh...ok,patah balek kt padang temu,last2 jmpe gk haaa....ouh ya,nama tmpt tuh Muara Sungai Duyung...pandai2 la korg cri,mmg sedap wehh mknnye kt sne..ikan pn fresh2 sume...sbb situ mmg kwsn nelayan tgkp ikan...haha jgn ckp la aku cmne kt sne,mmg kebuluq sgt2...abeh sume mknn aku sapu skali...hehe..tp pedas tu pedas,tp aku mmg gila pedas hehe...ade otak2 melaka,nasi lemak,ikan siakap masak 3 rasa,ikan bakar dgn kuah asam,lala masak lemak,sayur pn fresh,ketam bakar,udang harimau goreng...uishh mmg aku kenyang gler..happy tummy and a big smile on my face ^_^

  • sini la restoran tuh...elok gk la tmptnye..terang,bersih,luas...mknn pn fresh n sedap... ^_^

  • hehe aku xsempat nk amek gmbr mknn tuh byk2..sbb sebok mkn haha ^_^ sedapp woo..

    so,balek2 hotel jek,aku bersihkn diri,gosok gigi,solat then bantai hana yori dango lg haha...so jd nye,aku tido lmbt la hehe lgpn sbb aku mkn byk sgt,xleh nk tdo trus,nnti perut buncit wa3 ^_^

then esok paginye plak,ktrg gi breakfast kt luar hotel...eihh xmo la mkn kt hotel tuh,mahal giller!! siyes weh,time kak dila kawen dlu,ktrg dok kt hotel yg same gk,mkn kt hotel tu gk..mak aihh mahal giler!! ktrg 1 fmly rmi2 mkn pn dh sebanyak rm6000!! cekik darah weh!! haa tmpt ktrg breakfast nih pn best gk,dua kali dh ktrg breakfast kt cni,first time pn ky cni gk,time kak dila kawen...emm nama warung tuh Warung Hajjah Robiah... best woo mknn nye...ade roti canai,roti jala,lempeng kelapa,laksa,kueh-mueh dan lain2 lg la...yg nni pn aku rekemen kn kt korg gi mkn kt sne...famous gk warung nih..warung nih kt tepi jln,so agak tricky gk la nk cari...tp kn,hehe aku bg tips la kt korg cmne nk cri...korg cri la 1 hotel nih,aku ngn fmly aku panggil hotel tuh hotel kek! hak3 sbb kn,hotel tuh cat nye ngn bangunannya mcm kek..keh3 ^_^ nama hotel tuh hotel Formosa Garden...warung tuh betul2 kt depan hotel tuh...so,pndi2 la ek... mmg best warung nih,wlupn hanyalah warung,tp kualitinya lg bagus dr mknn kt hotel2 tau,aku gerenti! mknnye hidang panas2,sedap,kari nya pn sedap,pekerjanya pn mesra,mknnnya murah...lg baloi gi sini jek ^_^


  • ni la hotel tuh...hotel Formosa Garden...aku xingt la nama jalan kt hotel nih,sory sgt2...tp tgok la,mcm kek x??hee maybe dlm gmbr xnmpk sgt la,korg kne tgok sndiri hotel tuh...catnye mcm icing kek hehe ^_^

  • and ni la papan tanda warung tuh...klu korg nmpk,kt tepi kanan tuh,yg tuh la jln besar nye...mmg lalu jek ctu,mesti nmpknye...

after dat,ktrg pn balek hotel,siap2 brg,check out trus,then antar adik aku msuk uitm melaka...huu cian dia,muka pn mcm nk nanges jek aku tgok hehe...but all the best 4 u sis!!


LIKE KALAU SUKA.
Related Posts with Thumbnails