Showing posts with label technology. Show all posts
Showing posts with label technology. Show all posts

tips untuk elakkan teknologi anda pembawa malang kepada anda sendiri!

Assalamualaikum! :)


aku baru dapat email dari makcik aku. pasal strategi pencuri zaman moden ni nak mencuri dengan gunakan teknologi kita sendiri. email yang aku dapat tu dalam english language, tapi aku translate kan untuk korang senang baca yek :) harap dapat sebarkan, nak copy boleh, tapi backlink k :)


pencuri zaman sekarang bukan macam dulu, guna parang la bagai. (padahal ade je lagi, pencuri kuno la tu tehee~). nowadays dunia dah advanced sangat, pasal teknologi je suma orang dah tahu. yang mahu ditekankan kat sini adalah teknologi GPS dan HANDPHONE. ok, bagaimana pencuri zaman sekarang nak 'rompak' kita tanpa perlu bersemuka dengan kita?

GPS
ada la pasangan suami isteri ni. dorang berdua pergi tengok perlawanan football kat stadium. bila dah tamat perlawanan, tengok-tengok kereta dorang dah kena pecah masuk. pencuri hanya ambil remote control garaj rumah dorang, duit, dan GPS yang ada kat dashboard kereta tu.

bila dorang dah sampai rumah, tengok-tengok habis barang-barang berharga dan tak berharga pun kena sapu oleh perompak-perompak tu. yup, PEROMPAK-PEROMPAK. sebab nak buat kerja camni tak boleh sorang-sorang, dan kena plan betul-betul. so, geng perompak tu gunakan GPS untuk tengok location couple tu yang dah ditulis HOME, atau rumah. so perompak-perompak tu dapat la pergi ke rumah dorang. then, geng tu guna remote control garaj dorang untuk bawak masuk lori supaya geng tu boleh pindahkan barang-barang dalam lori. dahsyat kan?



so pengajarannya, kalau boleh guna atau beli GPS yang tak perlu lekat terus kat dashboard tuh. bahaya. macam gambar kat atas tu, GPS macam tu yang berisiko sikit, sebab memang dah attach kat dashboard kan. sebab perompak boleh cabut GPS tu dari dashboard untuk pergi ke lokasi rumah korang. kalau boleh, beli yang portable tu, yang kecik tu korang boleh bawak pergi mana-mana. kalau dah tu je GPS yang korang ada, yang attach kat dashboard tu, at least jangan letak nama HOME untuk lokasi rumah korang, atau at least letak HOME kat lokasi stesen minyak atau kedai runcit atau supermarket dekat-dekat rumah korang. cara camni boleh buat perompak confuse fikir-fikir mana rumah korang sebenarnya.


HANDPHONE
lepas ni korang kena tukar cara korang nak letak nama kat list contact handphone korang. ada seorang perempuan ni, handbag dia kena ragut. just like other women, dia letak la segala harta dalam beg tu en, macam aku gak tehee~ handphone, purse, mekap and so on. lepas kena ragut tu, dia call husband dia guna telefon awam. (mana dia dapat syiling aku pun tak tahu tehee~) dia cerita la dia kena ragut sume2 kan. then husband dia gitau yang dia dapat sms dari dia tanya nombor pin atm ape, konon macam dia terlupa la en. then dorang pergi check kat bank, tengok-tengok habis duit dia kena sapu habis oleh peragut tu guna kad atm dia dalam purse dia tadi.




so pengajarannya, lepas ni kena tukar cara korang letak nama contacts korang dalam fon. aku tahu sangat la perempuan-perempuan nih suka letak bunga2 kat nama pakwe atau hubby masing-masing en. tapi kalau boleh tukar la. takut jadi macam kes kat atas nih. jangan letak panggilan macam ayah, mak, kakak, abang, adik, hubby, pakwe, bucuk, sayang, ayang, baby hehehe~ sebab cara tu pencuri boleh tahu kita selalu contact siapa, takut membahayakan orang lain pula kan. letak la nama dorang, baru pencuri tak tahu kita relate apa dengan nama tu kan :)


aku rasa cara kecurian zaman moden nih berlaku kat US, tapi tak mustahil akan berlaku kat Malaysia juga. so sila sebar-sebarkan. harap-harap aku bukan sebarkan cara untuk mencuri huhu :D


oktillnextposttata!





LIKE KALAU SUKA.

new love found at the Mines!! :D

Assalamualaikum!!

OH JANGAN TUDUH AKU CURANG!!



huhu dah terlampau lama aku x update blog nih huhuhu~ T_T bukan ape, dah mula sem baru nih dah xsempat lagi nak update entri baru.. idea tu ade, tapi bila dah balik umah, bukak lappy, bukak blogger.com, klik new post, then sampai kat title....................... 'alamak, nak tulis ape ek???' hahaha!! ilham yang datang mencurah2 tu dah hilang dah semangatnya huhu~ bak kata encik Ben, kena idea tu datang terus tulis kat entri, baru rancak nak buat entri baru, then barulah dapat sambutan dari readers or followers en?? ;DD oh ye, maap yek follower2 aku sekalian, aku sayang korang hehe trimas sudi follow blog yang x seberapa nih heee~

ok2 aku excited sebenarnye :D dapat new love laaa~ hee oh2 jangan tuduh aku curang ek?!! ape2 pun yang first love tetap di hati ececehhh~ :DDD ok, perkenalkan, new love aku, EVE!! (nama yang aku nak bagi at si dia hehe~)



jajanggg~ :DD new Sony Ericsson W20 ;DD


hehehe~ korang ingatkan sape ek?? oh xde ek?? ok2 move onnnn~ :DD hehe.. yup, Alhamdulillah ade rezeki, aku dapat gak henfon baru.. terima kasih untuk abah and mak ngah aku, tercapai gak hajat aku hehe~ sebenarnye aku nak yang ni, Sony Ericsson Spiro, lagi2 yang warna pink tu, ahhhh cute!!!


Sony Ericsson Spiro

but then aku nampak yang W20 tu, alamak lagi vogue plak, lagi2 warna merah tu, ahhh!! dah jadi gila jap (*_*) aku nih memang gila gadget, so silalah layan kegilaan aku jap yek huuu~ so aku berfikir, what the heck, beli je la W20 tu, lagi cantik, besar, skrin pun lagi besar+lebar, senang kata puas la guna! SE W20 ni antara yang latest dari Sony Ericsson, tapi aku beli dapat RM430 jek, sekali dengan free 2GB memory card, so agak berbaloi la.. aku beli kat expo electric n electronic kat the Mines, promotion tengah menggila sekarang, sume barang jual kat sane murah2, so baik pergi sane cepat ye, sampai ahad nih jek (26 December 2010) ;DD

jadi impian aku nak mintak iphone kat abah aku kenalah ditangguh dulu hik3~ xpe2 nak tunggu iphone or blackberry yang terbaru, lagi la syok nak mintak en huhu eh2 x mintak kot, nak beli sendiri je la, aku en anak yang baik hahaha!! :PP

tapi ape2 pun, aku tetap sayangkan henfon lama aku, Sony Ericsson k660i tu, the first handphone yang aku beli sendiri and hak mutlak aku hehe sebelum nih asyik dapat secondhand jek, diturunkan daripada owner lama gitu la.. hee~ sebab tu la aku xnak jual atau bagi fon ijau aku nih kat orang lain, aku nak simpan dan guna sampailah ia dah betul2 rosak hee first love la katekan hik3~ :DD


Sony Ericsson k660i





kalau nak tengok colour henfon w20 yang lain, mane la tahu korang nak consider gak ke en.. puas la jugak aku guna (padahal baru guna 1 hari! hehe~)

screen yang besar dan lebar, audio quality yang best, application pun yang terkini macam ade software facebook, twitter dan lain2, keypad pun senang nak tekan; orang yang berjari gelas atau cawan pn senang nak tekan hehe, saiz yang ideal; maksudnya sedap la nak pegang, x kecik sangat, x besar sangat gak, dan lastly ia slide punya style haha! :DD

macam kat gambar atas tu, ade warna pink, silver, dan hitam.. tapi aku punye warna nebula red, nampak lagi vogue hehe~ yang 3 warna atas tu covernye macam plastik ala-ala gitu, macam yang x berapa licin tu punye.. but the colour is nice, lagi2 yang silver tu, cantik.. kalau nebula red ni cover nye lain sikit, memang licin berkilat punye tu, macam special edition la plak haha! :PP tapi kenalah pandai jaga, kalau calar2 sikit tu memang haru la dibuatnye huhuhu T_T

ok la guys, mau choww dulu hee until next post, tata titi tutu~ :DD



LIKE KALAU SUKA.

love at first sight ;)

LOVE AT FIRST SIGHT??
oh yeah, indeed ;DD haha~ ;DD

oh tidakk~ aku dah jatuh cinta, lagi!! ;PP huhu dah lama sebenarnya simpan perasaan nih, dah x boleh nak tanggung lagi dah, rasa geram sangat tengok ;PPP





hahaha oyeahh~ ;DD sape laa yang x kenal, LG GD580 a.k.a Lollipop ;DD dah la slim and slender, comel-lote, seksi, cute, cantek, memukau, memikat, bersinar2, semuanya lah! ;DDD haha ok2 agak melampau yek, tapi serius, aku rasa kagum sangat tengok design handphone nih ;DD memang tabik la kat LG, marketing dorang sangat bagus, targeting teenagers and design-lovers, macam aku la gak hek3~ ;DD





huuu memang terliur aku tengok yang warna pink nih punya, rasa kempunan sangat2, padahal bukan boleh dibawa makan hak3~ ;DD






tadi aku nak cari gambar Lollipop kat laman pakcik Google muda aku hee~ nape muda? refer balik kat entri SINI ;DD so, dapat la result nye, lagi la cair aku tengok hek3.. then terkejut gak, tengok ada yang warna merah punye O_O cantik gak tengok, merah seksi~ ;DD hehe.. ke aku yang lambat tahu?? O_o haha~



kesimpulannya?? hehe daripada reaksi aku tadi, memang aku suka handphone nih,, features and ciri2 yang ia ada pn cukup bagi aku, xde complicated sangat, features yang standard tuh ada la, macam MMS ke, Bluetooth, speakers, memorycard, and macam2 lagi la.. semuanya ada, cuma design nye yang buat aku eager sangat nak handphone nih ;DD nak tahu features yang ada lagi, refer kat website LG yang aku dapat cari ni yek ;))



aku nak handphone nih sempena birthday aku next year, boleh ke?? ;))


LIKE KALAU SUKA.
Related Posts with Thumbnails