LIKE KALAU SUKA.
happy birthday yanyan!
LIKE KALAU SUKA.
entry terharu: thanksss aina!
sobsob aku terharu wehh ada kawan macam ko :D haha padahal just wish aku je kot. member aku yang
ok till next post, tata!
LIKE KALAU SUKA.
happy birthday ed! ouh2 and my wish list!
hee okeh kali ni befday of my another reaalllllyy good friend, FADILAH BASIRON!! :D phewiitt~ :D ed pun kawan lama aku sejak al-huda lagi :) that's why i cherish her a lot! :D hampir 10 tahun kenal, so i love u beb! :DD
my wish list for this year:
1) to have better relationship with dear God :)
2) improve in my studies.
3) able to contribute better deeds to parents and family.
4) iphone or blackberry :P
5) an espresso machine :D
6) an audio set; radio and music cd/dvd player, speakers, etc.
7) TVXQ's new album - why? :D
8) maxi dress.
9) new pair of jeans.
10) chanel perfume chance.
11) hong kong disneyland :D
12) go to sydney.
13) have a spa treatment; i really need a massage!
14) skin treatment; my skin is very sensitive, i dunno what is should do T_T
15) having a nice dinner with special service :)
haha they are just wishes. but if i can have any of these then it would be great :)
ok till next post, tata! :D
LIKE KALAU SUKA.
happy birthday to them!
LIKE KALAU SUKA.
rindu pada sahabat.
LIKE KALAU SUKA.
nametag dan lencana sekolah :)
oryte, until next post, adios!
sebenarnya perkataan sporting yang korang kata kira macam 'masuk kepala sekali' tu asalnya supporting la, last2 jadi sporting haha!
LIKE KALAU SUKA.
FaiSal Alwie bukan Faizal Tahir haha~ Diamond Skies - nanti dah femes jangan lupakan aku :P
ni band member aku. yang dok depan sekarang kaki terlujur ke depan tu, tu la member aku hihi~ member zaman sekolah dulu, padahal x pernah tegur pun time sekolah. jadi rapat lepas abeh SPM, entah macam mana aku pun x hengat hehe. mamat ni gak dulu ada ajar aku main gitar time aku pergi bercuti kat Port Dickson alumni batch aku dulu buat hehe. time tu la baru tahu rupanya jari aku nih keras rupanya teheee~
tercapai gak hajat sal nak buat band and record lagu yek hehe~ ofkos aku rasa tu impian member2 band dia gak :D pandai pilih nama; Diamond Skies :D kat langit ada berlian ke? haha guro jek :P dengarlah single pertama dorang, mantap gak la, boleh dipertingkatkan lagi untuk jadi yang terbaik~ :D lawatlah Facebook Diamond Skies :) dengar jek, then komen sendiri teheee~
Sal! dah femes jangan lupakan nana! :P
LIKE KALAU SUKA.
aku gagal! tapi aku tak menyesal, keranamu fatin...
AlFatihah dikirimkan untuk arwah pakcik Wan Muhd Nasir...
LIKE KALAU SUKA.
[MOVIE] Rapunzel + Family and frenz day out!
LIKE KALAU SUKA.
Happy Birthday Tyra~ :)
hehe oopsss! bukan Tyra Banks kayyy~ ;PP but i still like her, she's so sporting and nice and funny~ ;DD
hehe so, on this date, 2nd of December 2010, dah berumur 20 tahun kawan aku nih (hehe kantoiii~) i wanna wish my friend, a very good one, Athirah Muzani binti Ismail Muzani, a blissful and prosperous birthday ;)) may Allah showers His blessings upon you and may happiness follows in many years to come ;)) i love you bebeh!! hehe~
saje je nak wish lambat.. memang ingat woo birthday you, tapi saje mahu wish lambat-lambat, so that you will remember this hehe ;DD i love you till the end, my dearest friend~ ^_^
LIKE KALAU SUKA.
dear friends..

forgive me, friends if i do wrong...
forgive me if i'm not what you are liking...
all of our memories will never fade away..
even if i die..
please don't cry when i'm gone..
i do not deserve your tears..
but i know that i am worthy enough for sharing my friendship with you..
for sharing my smiles to you..
even though i don't have any strength to say this..
at least i just want you to know my dear friends, that...
I LOVE YOU SO MUCH
LIKE KALAU SUKA.
izinkan nana kahwin, boleh??
kadang2 tu seorang anak ada perkara ingin ditujukan kepada ibu bapa dia, cuma kadang2 tu dia takut akan reaksi ibu dan bapa dia bagaimana.. dapat terima ke x, melenting ke tenang ke, kadang2 susah nak agak.. ye la, anak2 tahu yang ibu bapa mahukan yang terbaik untuk mereka, cuma mereka je yang x tahu dan nak ajukan kepada mak bapak sendiri, takut nanti mak bapak x setuju la, x nak terima la.. last2, mereka berpaling pada rakan sebaya.. apalah yang rakan2 dapat buat?? ini kenyataan yek, rakan sebaya cuma dapat jadi pendengar yang setia, hanya mendengar jek.. nak bagi nasihat atau pandangan, kalau yang dah berpengalaman, xpelah juga, boleh dibuat pedoman.. dibuatnya dapat yang bagi nasihat x tentu hala, lagi nak provok kita supaya pedulikan kata mak bapak, buat ikut suka hati kita.. haisshhh bahaya gak tu..
alamak dah panjang benor lecture aku hek3~ asalnya aku nak share article nih, aku jumpe kat facebook (lagi!) tapi bagi aku, memang inilah luahan hati anak2 yang sesetengahnya tak tahu bagaimana nak luahkan kat mak bapak sendiri.. ye, mak dan bapak nak yang terbaik buat anak2, cuma sesetengah hal tu mak bapak kena dengar dulu apa yang anak2 mahu katakan, bukan buat keputusan membuta tuli untuk kepentingan sendiri.. tapi jangan pula ikut jek kemahuan anak tanpa membantah, cuma nak bantah tu kena guna juga cara yang berhikmah ;)) so, enjoy the article, surat pun sebenarnye ;)) agak panjang la gak hee~
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…
Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…
Apa khabar dengan keluarga di Labuan? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.
Ajib pun tak berapa jelas mengapa ajib nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar ajib tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ajib selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang ajib tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.
Dipendekkan cerita, ajib sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila ajib cakap macam nie. Ajib bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Ajib nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, ajib akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.
Kadang-kala, ajib rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.
Ajib bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi ajib nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:
“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)
Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.
Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.
Di universiti ajib, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.
Mengenai calon, ajib takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi ajib green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Ajib lebih suka calon tu ajib yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk ajib.
Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak ajib akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang ajib nikahi nanti. Seperti yang ajib katakan awal-awal tadi, ajib nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh ajib belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka ajib akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau ajib telefon dia, ajib dapat pahala, ajib rindu kat dia, ajib dapat pahala, ajib bagi hadiah kat dia, ajib dapat pahala malahan kalau ajib keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, ajib nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…
Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan ajib masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka ana akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib ajib bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka ajib akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga). Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jgn risau, sebelum ajib nak nikah, ajib akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri ajib. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak ajib tangguh dulu. Apa-apa pun, ajib tegaskan sekali lagi, ajib nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.
Ajib tengok semua abang ajib nikah awal dalam umur 22 tahun. Ajib cadang pun gitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu ajib tua nanti, ajib tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak ajib nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat. Mau tak mau, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada ALLAH. (tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati). Ajib juga harap, anak-anak ajib nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.
Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada ALLAH di samping mengikut sunnah Rasul SAW. Dalam umur muda nie, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Ajib tak nak ajib akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada ALLAH dan Rasul.
Ajib sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan ajib dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Usu Mol, sebab ajib tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu ajib ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.
Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Ajib nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi ajib, kalau ajib membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab ajib pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja ajib membicarakan hal nikah ni ketika mana ajib baru berusia 20 tahun (dalam tahun Islam, ajib dah 21 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat ajib ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ajib tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang ajib katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.
Kalau boleh jgn bagitau abg jul dan abg didi, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan ajib ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, ajib akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.
Akhirul kalam, doakan ajib di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Labuan.
Puteramu,
Ajib
LIKE KALAU SUKA.
mata bo0latt??

aku nak beli lens dari kawan aku nih, cik myza ali ;DD selain daripada senang nk communicate, aku pun dapat la gak tolong bisnes dia ;)) lens yang dia jual memang cun2 cantek2 sumenye.. harga pun berpatutan, affordable by anyone ;DD yang aku tahu, management dia memang efisyen, on time pnye delivery ;DD berminat?? silalah berkunjung ke blog Myza Sweet Lens nih yek ;))
ok, back to the story.. aku memang teringin nak pakai lens.. cuma tunggu masa dan duit jek haha! ;DD but the thing is, aku xreti la nak pakai cmne, nak jaga lagi.. huhu dah la aku nih pemalas! ;PP nasihat yang myza bagi, just jangan malas, tu jek ;DD hoho iye, demi mata aku nih, anugerah yang tinggi nih, kena la jaga elok2.. ada rabun nih pun dah macam2 dugaan gak la kena huu~
LIKE KALAU SUKA.
takziah buat kluarga kawanku ;(((

pemergian Muhd Razin bin Rusli amat dirasai oleh semua. semoga keluarganya sentiasa tabah dan sabar dgn ujian ini. Allah lebih sayangkan dia. ;(((
sedih sgt bile dpt call dr yan ;(( angkat call jek yan dh nanges2,dh cuak dh.. yan trus ckp ajen dh xde ;((( terasa sedih sgt2.. trfikir gk betapa sedihnye dia xdpt nk merasai bulan Ramadhan lagi yg hanya tinggal beberapa hari aje ;((( aku harap myza terus sabar dgn dugaan ini,ade hikmahnye di sebalik pemergian dia ;(((
LIKE KALAU SUKA.
shoutbox hilang?
ok2 shoutbox aku ade kt cni (tgok gmbr bwh ;DD nmpk x arrow yg x berapa nk lurus tuh??keh3~) bg aku,shoutbox nih penting gk,korg senang nk inform yg korg terjah/singgah/stalking/walking kt blog aku ;DD and aku senang nk terjah blog/website korg blek ;DD betul x??kan3?? ;DD hehe~
korg klik jek icon tuh,nnti kuar la shoutbox ;DD kwn saya mijie nih baek sgt2 tau,dia xkesah klu korg senyap2 blaja tutorial dia hehe~ ;DD and plg penting,senang jek nk buat,and page pn xjadi berat sgt ;DD so klu korg nk buat cmtu gk,sila la ke post tutorial mijie nih ;DD
.......................................................................................................................
song of the day:
Lady Antebellum - I Need You Now :)
LIKE KALAU SUKA.
befday boy!!
16th JULY 1989
dah umo 21 taon (tua nyeee~ ;DD )
haha kne baling ngn tepung ;DD dr muka yg hitam jadi putih dlm sekelip mata ;DDD
smoga panjang umur n murah rezeki slalooo~ ;DD
LIKE KALAU SUKA.
credit to myza ;))
ltak je la gmba ko yg nih k?? ;)) kira aku brmurah hati la gk nk ltak ngeee~ ;DD
..........................................................................................
song of the day :
BIGBANG - Koe Wo Kikasete ;DDD
LIKE KALAU SUKA.
insan...?? RABBANI!!
LIKE KALAU SUKA.
hepy befday to sab ;))
LIKE KALAU SUKA.
hepy befday to yanyan ;DDD

arini befday yanyan!! ;DD
haha HAPPY BIRTHDAY TO YOU MY DEAREST YAN ;DD hee smoga pnjg umo n murah rezeki... and smoga bahagia dgn fmly and org trsayang..haha hadiah xde yek,nnti2 la aku pikir2kn nk bg ape heee~ lgpn,bajet xde!! T_T haha may u will be happy for many days and even years to come ;DD love u darl~ ;DD
LIKE KALAU SUKA.












