Showing posts with label frenz. Show all posts
Showing posts with label frenz. Show all posts

happy birthday yanyan!




HAPPY BIRTHDAY to my lovely friend yanyan! :D
dah umo 21 tahun jangan nak ngaku baru 17 tahun okayyy! sedar diri sikit yang awak tu dah tua haha! :D
semoga panjang umur dan murah rezeki :)
saya harap awak cepat-cepat la kahwin dengan arm okayy haha!
sayang awak sangat2! <3



LIKE KALAU SUKA.

entry terharu: thanksss aina!

Assalamualaikum! :D


sobsob aku terharu wehh ada kawan macam ko :D haha padahal just wish aku je kot. member aku yang sekor sorang nih buat entri special untuk wish birthday aku ngehehe~ :D


aku dapat teddy bear!!! :DD tau-tau jek aku suka teddy bear en haha! :D


ok till next post, tata!
LIKE KALAU SUKA.

happy birthday ed! ouh2 and my wish list!

Assalamualaikum! :D

hee okeh kali ni befday of my another reaalllllyy good friend, FADILAH BASIRON!! :D phewiitt~ :D ed pun kawan lama aku sejak al-huda lagi :) that's why i cherish her a lot! :D hampir 10 tahun kenal, so i love u beb! :DD


ni time 2008 kot, tak ingat. suprise party for ed :) muka x matured tapi muda lagi nih hee~ :D


but then after 2 years......



ahaaa kurus la youuuu~ :DD hehe seriusly aku suka gambo nih, nampak ayu lagi hee~ :DD


HAPPY BIRTHDAY DARLING~
MAY ALLAH SHOWERS HIS BLESSINGS UPON YOU AND MANY YEARS TO COME :)


ahaaa esok pulak (actually 20 minit lagi hehe~) ade agenda lain. lu pikir la sendiri :P

my wish list for this year:

1) to have better relationship with dear God :)
2) improve in my studies.
3) able to contribute better deeds to parents and family.
4) iphone or blackberry :P
5) an espresso machine :D
6) an audio set; radio and music cd/dvd player, speakers, etc.
7) TVXQ's new album - why? :D
8) maxi dress.
9) new pair of jeans.
10) chanel perfume chance.
11) hong kong disneyland :D
12) go to sydney.
13) have a spa treatment; i really need a massage!
14) skin treatment; my skin is very sensitive, i dunno what is should do T_T
15) having a nice dinner with special service :)

haha they are just wishes. but if i can have any of these then it would be great :)

ok till next post, tata! :D
LIKE KALAU SUKA.

happy birthday to them!

Assalamualaikum! :D

yeayyy it's february and my two besties were born in this month haha! :D happy birthday to them and i love them very very much :) both of them are my primary school and also secondary school friends. so that's why i care and love them very much :)



peep - 8th feb
noddy - 17th feb



okayyy wanita ayu ni la peep. she's taken already haha! :D and i love this pic, she looks ayu and adorable! even aku pun cair tengok kecantikan dia haha!



and she is my ultimate bestie! :D this is noddy, supporting and wacky friend of mine :) she is like my big sister and we always laugh on similar things, macam kitorang nih memang sekepala la hehe~ :D and YES, she's also TAKEN! by CHO KYUHYUN! ngahaha~ :DD


i love you both so much. may you gurlz have a blast one this year. just remember to pursue your dreams and live your life to the fullest :) saranghae~




LIKE KALAU SUKA.

rindu pada sahabat.

Assalamualaikum! :D


"nanti time aku (isra') nak kahwin dengan shiham, na jadi pengapit aku ek? tau, tau!"


aku takkan lupakan kata-kata sahabat aku yang dirindui lagi sorang nih. dari sekolah menengah time tingkatan 5 lagi aku rapat dengan dia, sangat-sangat rapat. terasa masa berlalu begitu cepat sangat, sangat-sangat cepat sampaikan aku tak sedar langsung.


isra' lambat masuk sekolah, time form 2. tika itu, aku tak berapa kenal dia. aku just tahu, isra' ni alim dan pandai gila dalam bahasa arab :D dan suara sedap! sebab pernah terdengar dia bersyair dalam bahasa arab, terpesona aku mendengarnya tau hehe~ then aku start rapat dengan dia time form 4, tu pun sebab rasyidah abu, kawan aku sejak sekolah rendah, sama dorm dengan aku dan leo n isra' selalu datang dorm aku :) macam mana boleh rapat, aku pun x ingat, it just happened :)


there are certain things that you don't need any explanation when they happened; love, friendship, and faith. -by nana.


teringat kembali time isra' sakit, time tu rasanya awal tahun 2007, atau pertengahan dah. isra' sakit teruk, kat rahim dia. lama jugak dia kena tahan sakit, macam orang yang sakit sebab baru bersalin, atau gugurkan anak, nauzubillah. setiap hari aku temankan isra', ke mana-mana pun aku temankan dia. time dia x larat nak turun makan, aku bawakan makanan untuk dia. dia x larat nak pergi kelas, aku pimpin dia ke bilik sakit sekolah, siapkan katil untuk dia berehat sepanjang hari kat situ. dah habis sekolah, lepas solat, aku ambil dia dari bilik sakit pimpin dia balik dorm. dalam hati, aku sayu sangat, tapi dalam masa yang sama, aku terharu dan kagum, dia dapat bertahan untuk masa yang lama, sakit yang doktor sendiri sukar nak rawati.


Alhamdulillah time tu jugaklah isra' kenal shiham, tunang dia :) bila isra' sakit sangat sampai dah tak tahan sangat, shiham akan datang sekolah ambil isra' bawak ke hospital. aku teringat lagi time tu kitorang kat surau, tengah blackout. isra' sakit sangat then shiham datang, time surau tengah blackout. lepas isyak baru isra' balik, time tu la baru surau ada elektrik balik. then aku terfikir, nasib baik gak blackout, kalau tak mesti isra' rasa tergugat sebab budak-budak perempuan lain-lain sume mesti terpikat dengan shiham hahaha! :P sebab seriously, shiham tu handsome, memang boleh tangkap leleh :D haha sory ma, gurau jek! :D



dah abes SPM, masing-masing bawa haluan masing-masing. aku ke UIA, isra' pergi kolej islam perak. jujurnya, aku rindukan isra', tapi tak luahkan pun. tiba-tiba tup-tup dapat mesej dari dia, cakap yang dia nak tunang dah dengan shiham. aku teramat excited untuk dia, finally jadi juga :) aku pergi majlis pertunangan dia. simple, tapi meriah. time ni aku rasa terharu, isra' jemput aku sendiri pergi majlis pertunangan dia. dah rasa macam part of her family :) thank you, isra' ;)




tanggal 6 jun 2010, akhirnya isra' bertukar status :) tak de single-mingle dah, dah jadi bini orang tau hehe~ aku x sangka juga, aku jadi pengapit dia time majlis walimah dia. ingatkan isra' nak ambil orang lain jadi pengapit dia, tapi aku juga, dia ingat lagi ye :) aku siap stay umah dia sehari sebelum majlis, senang nak tolong buat persiapan sekali :) dari situ aku dapat kenal family dia ;) family dia walaupun kekurangan dari segi material, tapi hati mereka sangat besar dan generous ;) sentiasa layan aku juga walaupun dorang tersangat la busy. kak ana dengan kak siti, sangat becok dan suka kenakan isra' haha! dorang layan aku macam adik dorang sendiri, aku sangatlah terharu ;)



pagi nikah tu, aku tolong siapkan isra', tolong pakaikan selendang untuk dia, style simple jek hehe ;) then time majlis walimah, kawan-kawan Gen20 yang lain datang ;) semua excited gila, macam la dorang yang kawen haha! :D




 



bila teringat balik, banyak yang isra' dah ajar aku. tentang islam, tentang hubungan, tentang hidup. banyak yang dia dah lakukan untuk aku, and i'm afraid i didn't do much for her. hanya doa yang aku dapat kirimkan. now that i know she is in the good hands (of shiham of course) so aku tak risau sangat. aku sure sangat-sangat shiham boleh jaga dia dengan baik sekali, and i love seeing them both together :)




na sayang ma sangat-sangat. ma jaga diri elok-elok. nanti dah pregnant, gitau nana tau! :D love u~



LIKE KALAU SUKA.

nametag dan lencana sekolah :)

Assalamualaikum! :D

ape khabar semua? harap-harap sihat-sihat belaka la semuanya ye, aku sekarang macam baru dijangkiti dengan batuk, agak sakit tekak aku yek wuu~ :(


hehe saje je nak bagitau, aku tengah selongkar laci meja aku. punya la selongkar, xtau kenapa nak selongkar, memang saje je tengok ape yang ada dalam khazanah aku nih :P last2 terjumpa mende2 alah ni :D






teringat balik zaman sekolah dulu, zaman gemilang aku hahaha perasan! :P lencana tuh nampak lusuh, sebab aku tanggalkan yang aku jahit kt tudung sekolah aku dulu, dah tu je yang ada hee~ nametag nampak baru sebab setiap sorang dapat 3 ke 4 nametag, yang kat tudung dulu dah kena clorox la lusuh la, so aku amek gambo nametag yang baru je la  hik3~ :P


nametag nih, time dah abes sekolah, kawan2 sume nak tukar2 nametag hehe nak buat kenangan la en :D aku dapat dari dua orang nih, dua-dua kawan baik aku :) serius, aku rindu kat dorang nih huk3~ batch aku dulu warna kuning, sesuai sangat la dengan aku, aku pun pakai tudung kuning en hehe~ eh2 bukan sebab tudung lusuh! hehe. sebab aku ada jawatan dulu, kena pakai baju seragam warna kuning, tudung kuning, dan kain warna hijau lumut. kenapa warna tu? sebab dah polisi untuk sekolah-sekolah under JAIS, kalau pengawas, kena warna kuning, pengawas perpustakaan warna hijau, pembimbing rakan sebaya pulak warna ungu. pelajar biasa warna putih kain hijau ngee macam budak tadika en haha! :P tapi aku bangga tau, bukan sebab aku pakai baju kuning, tapi sebab dulu aku sekolah di SAMER :)


lagi-lagi dengan batch aku, GEN20 SAMER. kawan2 terbaik aku lah kiranya, semuanya supportive, caring, and best! yang penting, ikatan ukhwah tu kena ketat-ketat, baru ngam~ :) walaupun dah lama tinggalkan sekolah tu, (3 tahun kira lama ke? O_o) tapi sampai sekarang masih contact sama-sama, selalu keluar sama-sama, main sama-sama, dating sama-sama hahaha gurau je weh! :P dan aku paling suka bila ada aktiviti yang alumni GEN20 nak buat nih, lagi-lagi yang kem motivasi atau kem untuk budak2 sekolah lain ;) baru2 ni ada kem kepimpianan SMKYL anjuran alumni GEN20 buat, kat sungai congkak. yang tu aku update dalam next entri k :)


oryte, until next post, adios!


sebenarnya perkataan sporting yang korang kata kira macam 'masuk kepala sekali' tu asalnya supporting la, last2 jadi sporting haha!

LIKE KALAU SUKA.

FaiSal Alwie bukan Faizal Tahir haha~ Diamond Skies - nanti dah femes jangan lupakan aku :P

Assalamualaikum! :D

nak kata something la. aku rasa bangga. kenapa? hoho. aku ada artist friend la. sape? 



ish3 aku x minat la mamat nih, suka jadi suparjoo suparman haha! bukan Faizal Tahir la. so sape? hehe Faisal Alwie~



ni band member aku. yang dok depan sekarang kaki terlujur ke depan tu, tu la member aku hihi~ member zaman sekolah dulu, padahal x pernah tegur pun time sekolah. jadi rapat lepas abeh SPM, entah macam mana aku pun x hengat hehe. mamat ni gak dulu ada ajar aku main gitar time aku pergi bercuti kat Port Dickson alumni batch aku dulu buat hehe. time tu la baru tahu rupanya jari aku nih keras rupanya teheee~

tercapai gak hajat sal nak buat band and record lagu yek hehe~ ofkos aku rasa tu impian member2 band dia gak :D pandai pilih nama; Diamond Skies :D kat langit ada berlian ke? haha guro jek :P dengarlah single pertama dorang, mantap gak la, boleh dipertingkatkan lagi untuk jadi yang terbaik~ :D lawatlah Facebook Diamond Skies :) dengar jek, then komen sendiri teheee~


Sal! dah femes jangan lupakan nana! :P

LIKE KALAU SUKA.

aku gagal! tapi aku tak menyesal, keranamu fatin...

balik rumah, aku terus masuk bilik, bukak laptop, tunggu depan lappy nih untuk loading result aku nih.. adoiii rasa berdebar-debar jantung nih, dan x bersedia pulak tu T_T

PING! *side effect tambahan*

result pun dah kluar.............


Ya Allah, sesungguhnya Engkau hanya mahu mengujiku, memberi pengajaran kepadaku tentang masa yang aku sudah habiskan untuk perkara-perkara selain daripada menimba ilmuMu ;(((

Ya, aku gagal dalam salah satu subjek untuk kursus perakaunan.. aku tahu, tak gunanya menyesal sekarang, yang berlaku tetap berlaku, yang dah lepas tetap dah lepas... tapi, aku terus teringat pada hari aku perlu ambil exam subjek ni hari tu... bukan berniat untuk merungut, tapi aku tahu ada hikmahnya di sebalik kegagalan aku dalam subjek ini...

.......................................................................................................................................


hari tu aku ada dua exam, pagi dan petang.. pada paginya, aku ambil paper elektif dari bidang business administration.. boleh ke x aku jawabnya, boleh la jugak.. memang target boleh jawabnya, dan Alhamdulillah aku boleh lakukannya.. then aku pergi balik mahallah Nusaibah dengan fatin, rancangnya nak review balik untuk paper tengah hari tu...

baru keluar dewan periksa tu fatin dapat call daripada sepupunya, bertanya pasal ayah fatin.. fatin terpinga-pinga sebab xde orang bagitahu dia pun ape-ape pasal ayah dia.. then dah nak sampai tangga, fatin dapat call dari adik dia, menangis-nangis teresak-esak sampaikan fatin x faham ntah ape la yang adik dia tengah cakap tu.. makcik dia plak yang cakapkn yang ayah fatin tengah sakit, masuk ICU.. katanye sesak nafas.. fatin dah risau, cuak, jantung pun berdebar-debar.. aku tahu, dia dah rasa lain macam je tika tu, tapi aku nasihatkan agar berdoa la yang xde ape2 kot yang terjadi, mungkin darah tinggi ayah ko serang lagi je kot..

lepas tu, tengah termengah-mengah naik tangga setinggi Batu Caves untuk ke mahallah tu (hehe lebih kurang je, tapi semput gak ;PP) dah sampai kat puncak, fatin dapat call dari mak dia.. fatin terus menangis sambil berkata, "abah dah tak de,mak?"

aku pun terkejut, x terkata untuk bagi semangat kepada fatin ke nak tenangkan fatin ke.. aku just peluk dia, dia nangis terus.. aku suruh dia naik bilik, then aku pergi belikan makanan untuk dia.. tika itu, aku dah x lapar, x de mood, memang rasa kosong.. semangat nak duduki paper tengah hari tu yang akan berlangsung lagi 2 jam lagi tu pun aku dah xde semangat.. aku hanya fikirkan tentang kawan aku tu aje, terfikirkn ape yang akan terjadi kepada keluarga dia, adik-beradik dia yang masih kecil-kecil lagi..

aku naik bilik fatin.. kawan-kawan aku yang lain semuanya ada juga di situ.. fatin duduk mengerekot, menagis teresak-esak fikirkan yang ayah dia sudah tiada lagi.. amat sedih, padahal paper yang kitorang akan ambil bersama tengah hari tu nanti adalah paper yang terakhir, dan esoknya fatin akan pulang ke Kelantan.. dia ade cakap, dah nak abes exam dah, nak balik dah, tapi abah dah xde.... sayunya hati kami semua, masing2 pun menangis tengok keadaan dia macam tu...

tanpa berlengah lagi, kitorang tolong fatin setakat mana yang mampu.. kitorang tolong tanyekan madam macam mana prosedur kalau fatin nak repeat paper tu, tiket bas ade lagi ke x untuk balik petang ni, nak naik bas ke flight je terus, even nak kemas barang fatin pun kitorang yang uruskan semuanya.. semuanya kitorang manage untuk siapkan dalam masa 2 jam...

sayu aku nak pergi dewan peperiksaan, tapi aku perlu gagahkan diri juga untuk pergi.. berbekalkan doa, aku pergi ke dewan peperiksaan dengan harapan agar aku boleh jawab paper tu, dan agar fatin diberikan kekuatan yang even kitorang pun xkan dapat hadapinya.. sepanjang dalam dewan, aku tumpukan perhatian untuk jawab soalan2 yang diberikan, cuba juga untuk jawab walaupun aku memang xtau jawapan apa untuk diberi huhu.. akhirnya, aku hanya mampu tawakal..

.....................................................................................................................................

result dah kluar, dan aku tetap redha.. apa yang aku dapat sekarang, aku kena terima.. ada hikmahnya di sebalik kejadian yang berlaku, aku tahu ada hikmahnya kenapa ayah fatin pergi pada hari itu, cuma ia tidak berlaku lagi atau aku tidak nampak lagi.. result aku tu, aku x ambil kisah sangat, kerana aku tahu aku boleh buat lagi baik dalam sem akan datang nanti.. mungkin akan datang, aku boleh dapat result yang lagi gempak! dan yang paling penting bagi aku, kena tolong mereka yang lagi memerlukan.. fatin adalah kawan aku, dan aku ikhlas berkawan dengannya...

AlFatihah dikirimkan untuk arwah pakcik Wan Muhd Nasir...

LIKE KALAU SUKA.

[MOVIE] Rapunzel + Family and frenz day out!

5 STAR!


hehe aku sukeee sangat2 movie ni, aku suke tengok Flyn a.k.a Eugene hehe hensem kowtt~ ^_^ and the chameleon, sangat2 comel, i want that too! ;DD memang ringankan kepala otak aku yang tengah serabut+biol nak tunggu result exam nih huk3 T_T tengok in 3D, ok la kot, tengok dalam 2D pun ok jek ;)) puas aku gelak tadi haha macam wayang tuh aku dok sorang je kot wa3~ ;PPP

tengok kat Wangsa Walk jek, malas nak pergi jauh2, lagi2 hari ahad en huhu~ lepas tengok wayang, pergi melantak makan sushi pulak kat Jusco AU2 hehe ;)) makan pun berborak2 sambil gelak2 hehe naseb x tersembur makanan haha senonoh la sikit nana oiii~ ;PP ape2 pun, i love my family and frenz the most! :DDD


hee dengan yanyan jugak ;DD


zetty and aina ;)


kak huda, mak ndak n obee



main chopstick plak, padahal budak kiri bertudung itam tuh xreti nak guna chopstick haha! ;DDD and i looveee this pic the MOST haha ;DD



LIKE KALAU SUKA.

Happy Birthday Tyra~ :)

ohhh tyra!!



hehe oopsss! bukan Tyra Banks kayyy~ ;PP but i still like her, she's so sporting and nice and funny~ ;DD



hehe disebabkan aku xde gambar kawan baik aku nih, nak cilok kat fesbuk dia pun dia x letak pun gambar dia hehe jangan main-main wooo~ muslimah sejati nih hehe~ aku biase2 jek hehehe~ ;PP so aku scan je la gambar lama kitorang time Hari Graduasi darjah 6 SRI AL-HUDA sesi 2002 dulu hehe ;DDD adehh muka aku memang x matured kot time nih hehe memang la, kanak-kanak ribena dulu kot!! ;PP


hehe so, on this date, 2nd of December 2010, dah berumur 20 tahun kawan aku nih (hehe kantoiii~) i wanna wish my friend, a very good one, Athirah Muzani binti Ismail Muzani, a blissful and prosperous birthday ;)) may Allah showers His blessings upon you and may happiness follows in many years to come ;)) i love you bebeh!! hehe~

saje je nak wish lambat.. memang ingat woo birthday you, tapi saje mahu wish lambat-lambat, so that you will remember this hehe ;DD i love you till the end, my dearest friend~ ^_^

LIKE KALAU SUKA.

dear friends..




forgive me, friends if i do wrong...
forgive me if i'm not what you are liking...
all of our memories will never fade away..
even if i die..


please don't cry when i'm gone..
i do not deserve your tears..
but i know that i am worthy enough for sharing my friendship with you..
for sharing my smiles to you..


there is nothing more i wanna have..
than being your friend..
being there for you when you need me..
because that is what friends do..


to have a shoulder to cry on..
to wipe away your tears..
to give support and strength to move on..
once we're friends, we are ALWAYS be friends..


even though i don't have any strength to say this..
at least i just want you to know my dear friends, that...


I LOVE YOU SO MUCH

LIKE KALAU SUKA.

izinkan nana kahwin, boleh??

Salam semua ;))

hehe best en tajuk entri?? ;DD mau x gempak nye aku buat hal lagi hek3~ ;DDD kahwin?? huuu memang x terfikir lagi laa.. *tipu2!* ;DD haha xdela, aku memang awal2 lagi kena sound dengan bapak aku ;)) "bila kena isi borang ape2, nak isi bahagian occupation tuh, selagi nana kena tulis STUDENT, selagi tu jangan nak pikir kahwin lagi yek.. fokus on your studies first!" haha nasihat berbaur peringatan untuk aku daripada abah kesayangan aku hek3~ ;DDD

bukan ape, aku faham maksud abah tu.. dia risau yang anak dia sorang nih x reti nak fokus antara studies dengan perasaan ;)) memang aku sebijik perangai macam bapak aku, so he knows best la, kot?? ;DD abah aku memang jenis yang memahami, apa2 yang aku ajukan atau tanya, dia xkan bangkang terus.. dia akan tanya dulu sama ada aku dah fikirkan tentang perkara tu atau x.. kalau aku selamba jawab x, dia akan tolong fikirkan untuk aku hek3! ;DD xdela, dia akan menasihati aku dulu, slowly ;)) that's what i love about my abah ;)))

kadang2 tu seorang anak ada perkara ingin ditujukan kepada ibu bapa dia, cuma kadang2 tu dia takut akan reaksi ibu dan bapa dia bagaimana.. dapat terima ke x, melenting ke tenang ke, kadang2 susah nak agak.. ye la, anak2 tahu yang ibu bapa mahukan yang terbaik untuk mereka, cuma mereka je yang x tahu dan nak ajukan kepada mak bapak sendiri, takut nanti mak bapak x setuju la, x nak terima la.. last2, mereka berpaling pada rakan sebaya.. apalah yang rakan2 dapat buat?? ini kenyataan yek, rakan sebaya cuma dapat jadi pendengar yang setia, hanya mendengar jek.. nak bagi nasihat atau pandangan, kalau yang dah berpengalaman, xpelah juga, boleh dibuat pedoman.. dibuatnya dapat yang bagi nasihat x tentu hala, lagi nak provok kita supaya pedulikan kata mak bapak, buat ikut suka hati kita.. haisshhh bahaya gak tu..

alamak dah panjang benor lecture aku hek3~ asalnya aku nak share article nih, aku jumpe kat facebook (lagi!) tapi bagi aku, memang inilah luahan hati anak2 yang sesetengahnya tak tahu bagaimana nak luahkan kat mak bapak sendiri.. ye, mak dan bapak nak yang terbaik buat anak2, cuma sesetengah hal tu mak bapak kena dengar dulu apa yang anak2 mahu katakan, bukan buat keputusan membuta tuli untuk kepentingan sendiri.. tapi jangan pula ikut jek kemahuan anak tanpa membantah, cuma nak bantah tu kena guna juga cara yang berhikmah ;)) so, enjoy the article, surat pun sebenarnye ;)) agak panjang la gak hee~

sumber: Contoh surat untuk diberikan kepada mak ayah untuk nikah awal

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh…

Kepada ayah yang ku kasihi dan bonda yang ku cintai…

Apa khabar dengan keluarga di Labuan? Semoga hendaknya dalam keadaan sihat dan mendapat rahmat ALLAH sentiasa.

Ajib pun tak berapa jelas mengapa ajib nak tulis surat ni kepada mak dan ayah. Rasanya sepanjang hidup ni, jarang benar ajib tulis surat untuk mak dan ayah. Selalunya kalau ada apa-apa pun, ajib selalu telefon saja berbanding untuk menulis surat. Tapi adakalanya juga, ada sesetengah perkara yang ajib tak boleh nak cakap melalui telefon dan lebih suka untuk membincangkannya dalam bentuk surat.

Dipendekkan cerita, ajib sebenarnya untuk meminta redha dari mak dan ayah untuk bernikah. Mungkin mak dan ayah terkejut apabila ajib cakap macam nie. Ajib bercadang untuk bernikah dalam tempoh kurang dari satu tahun dari sekarang. Ajib nak nikah nie bukan kerana nafsu semata-mata tapi hanya ingin menyempurnakan sebahagian dari agama. Selain itu, dengan nikah, ajib akan lebih terpelihara daripada melakukan sebarang maksiat kepada ALLAH.

Kadang-kala, ajib rasa hairan, masyarakat sekarang lebih suka anak-anak mereka ada boyfriend dan girlfriend. Kemudian dibenarkan pula berjalan berdua-duaan tanpa mahram perempuan tersebut. Perkara ini haram di sisi Islam. Sedangkan Islam telah memberikan satu jalan keluar yang baik dalam masalah ini iaitu dengan nikah.

Ajib bukan terburu-buru untuk bernikah, tapi ajib nak mak dan ayah boleh faham konsep nikah yang sebenarnya di dalam Islam. Islam menganjurkan nikah adalah untuk mengurangkan berlakunya maksiat di dalam masyarakat seperti zina. ALLAH SWT berfirman:

“Dan janganlah kamu menghampiri zina…” (Surah al-Isra 17: 32)

Zina takkan terjadi di antara lelaki dan perempuan dengan serta-merta. Zina akan berlaku melalui beberapa step (langkah) yang menghampiri kepada zina sebagai contoh berjalan berduaan lelaki dan perempuan tanpa mahram (boyfriend dan girlfriend). Walaupun bertunang, Islam tidak membenarkan pasangan tunang tersebut untuk berdua-duaan tanpa mahramnya. Tunang bukan tiket untuk menghalalkan perhubungan antara lelaki dan perempuan. Ini hanya tradisi yang terdapat dalam masyarakat melayu. Islam menyuruh orang muslim untuk bernikah untuk menghalalkan hubungan tersebut.

Mengikut kajian yang dilakukan di sebuah universiti tempatan, 80% mahasiswa yang cemerlang adalah terdiri dari mereka yang telah berkahwin. Ini kerana pasangan yang telah berkahwin, merasakan mereka ada tanggungjawab yang harus mereka pikul, dan akhirnya mereka bersungguh-sungguh dalam pelajaran untuk mencapai kecemerlangan. Jadi, orang yang bagi alasan bahawa menikah sewaktu belajar akan mengganggu study adalah tidak tepat.

Di universiti ajib, ramai pelajar yang ‘bercouple’ dan mereka boleh belajar seperti biasa. Tapi, apa yang mereka buat tu adalah maksiat. Kan elok, kalau ibubapa mereka membenarkan mereka bernikah dan mereka pun boleh belajar seperti biasa. Yang ini adalah yang disuruh dalam Islam. Jadi apa perbezaannya? Yang satu, belajar tapi diiringi dengan maksiat (macam mana nak berkat ilmu yang belajar) dan yang satu lagi belajar dan telah pun menunaikan salah satu sunnah Rasul SAW. Sekarang pilihan di tangan kita, samada nak kepada benda baik atau buruk.

Mengenai calon, ajib takde lagi. Tapi, InsyaALLAH kalau mak dan ayah bagi ajib green light, masalah calon, mak dan ayah jgn risau (bagi tempoh 6-8 bulan), yang penting mak dan ayah bersedia. Ajib lebih suka calon tu ajib yang pilih sendiri. Tapi tak bermakna mak dan ayah tak boleh memilih calon yang sesuai untuk ajib.

Mak dan ayah mungkin akan bertanya bagaimana pulak ajib akan memberikan nafkah zahir dan batin kepada isteri yang ajib nikahi nanti. Seperti yang ajib katakan awal-awal tadi, ajib nak nikah bukan kerana nafsu semata-mata. Dalam tempoh ajib belajar, dan kemungkinan juga perempuan tu juga sedang menuntut di unversiti, maka ajib akan buat syarat yang dipersetujui bersama untuk menangguhkan dahulu nafkah batin untuk tempoh tertentu. Dalam sirah Rasulullah SAW, Rasul bernikah dengan dengan Saiditina Aisyah ketika Aisyah berumur 9 tahun dan berumah tangga dengannya pada umur Aisyah mencecah 12 tahun. Ini bermakna Rasulullah menunaikan nafkah batin untuk Aisyah ketika mana Aisyah berumur 12 tahun, iaitu 3 tahun selepas menikah. Kalau dalam istilah kita dipanggil ‘nikah gantung’. Tak kisah lah apa pun namanya yang penting Rasulullah telah mencontohkan perkara seperti itu. Tapi selepas menikah, maka hubungan lelaki dan perempuan yang dulunya terbatas kini telah tiada. Kalau ajib telefon dia, ajib dapat pahala, ajib rindu kat dia, ajib dapat pahala, ajib bagi hadiah kat dia, ajib dapat pahala malahan kalau ajib keluar berdua-duaan dengannya adalah halal. Kan ini lebih baik dari mereka yang ber ‘couple’. Kalau pasangan yang belum menikah, mereka telefon sesama sendiri, dipanggil zina mulut dan telinga (dosa), rasa rindu di hati dipanggil zina hati (dosa), keluar berdua-duaan lagi, tambah lagi satu dosa. Jadi, ajib nak tanya pada mak dan ayah, adakah mak dan ayah sanggup untuk membiarkan anaknya untuk bergelumang dengan dosa atau mengikut Sunnah Rasul yang tercinta iaitu nikah. Sekarang pilihan di tangan kita…

Berkenaan nafkah zahir pula, memandangkan ajib masih belajar dan mungkin juga dia masih belajar, maka ana akan berbincang dengannya untuk mempertimbangkan perkara ini. Nafkah zahir wajib ajib bagi sebagai suami walaupun dalam jumlah sedikit. Sebagai contoh, kalau nanti dia setuju untuk menerima RM 50 sebulan, maka ajib akan bagi dia sesuai dengan kehendaknya. Lagipun, untuk sementara waktu ini, biarlah mak dan ayahnya menanggung makan, minum dan pakaiannya walaupun sebenarnya ini tugas seorang suami. Tapi tak salah kalau ibu bapa sanggup untuk menyara kehidupannya sementara menunggu waktu apabila sudah bersedia berumah tangga. (minta dibezakan antara erti nikah dan berumah tangga). Macam sekarang ni lah, kalau nenek bagi mak baju sebagai hadiah, takkan mak tak terima dan bagi alasan kewajipan beri pakaian ini hanya terletak pada suami. Mak akan terima juga. Kalau nenek menjamu mak dengan makanan, mak jangan tak makan kerana dengan alasan yang patut menanggung makan minum kita adalah suami. Yang penting, isteri mesti redha dengan apa yang diberi oleh suami. Kalau mak dan ayah masih kurang jelas, mak boleh bertanya kepada ustaz mengenai masalah ini. Mak dan ayah jgn risau, sebelum ajib nak nikah, ajib akan jelaskan hal ini kepada bakal isteri ajib. Kalau dia menyetujuinya, alhamdulillah, kalau tak ajib tangguh dulu. Apa-apa pun, ajib tegaskan sekali lagi, ajib nikah ni bukan kerana nafsu semata-mata, tetapi adalah untuk memelihara seluruh anggota zahir dan batin ini dari terjebak ke lembah dosa.

Ajib tengok semua abang ajib nikah awal dalam umur 22 tahun. Ajib cadang pun gitu juga. Banyak juga kelebihan kahwin awal ni antaranya waktu ajib tua nanti, ajib tak risau sebab waktu tu anak-anak dah besar dan mungkin dah ada kerjaya sendiri. Kalau kahwin lambat, nanti waktu tua (dah pencen), ada anak-anak ajib nanti baru masuk darjah satu, ada yang ambik PMR dan SPM dan perlu banyak duit. Waktu dah pencen, nak harap wang pencen, sikit sangat. Mau tak mau, dah tua-tua kena kerja juga banting tulang nak sara anak-anak yang masih sekolah. Sepatutnya waktu tu, ajal nak dekat sampai, patutnya lebih banyak beribadat kepada ALLAH. (tak bermaksud sekarang tak perlu nak beribadat, ajal dan maut di tangan Tuhan. Tua pun mati, yang muda pun mati). Ajib juga harap, anak-anak ajib nanti (kalau ada rezeki) akan dapat menerima belai kasih dari datuk dan neneknya sebelum mak dan ayah meninggalkan dunia yang fana ini.

Dan kelebihan yang lebih besar dari itu ialah kita dapat menundukkan pandangan dan nafsu kita dari bermaksiat kepada ALLAH di samping mengikut sunnah Rasul SAW. Dalam umur muda nie, macam-macam dugaan dan cabaran yang menanti. Punca maksiat ada di mana-mana. Ajib tak nak ajib akan terjerumus ke dalam jurang dosa dan lebih-lebih lagi harapan mak dan ayah untuk tidak nak melihat anaknya untuk menderhaka kepada ALLAH dan Rasul.

Ajib sebenarnya dah buat satu risalah mengenai nikah ni tahun lepas dan ajib dah pos ke rumah pada tahun lepas juga. Tapi sampai kat Usu Mol, sebab ajib tak tulis nama mak dan ayah. InsyaALLAH dalam risalah tu ajib ada terangkan tentang konsep perkahwinan di dalam Islam.

Diharap mak dan ayah tak terkejut dengan kehadiran surat ini. Ajib nak mak dan ayah terima surat sebagai satu surat biasa yang tak perlu untuk dijadikan isu keluarga yang besar. Sebab bagi ajib, kalau ajib membicarakan masalah ni, ia adalah satu yang normal sebab ajib pun seorang lelaki yang akhirnya akan bernikah jua. Mungkin saja ajib membicarakan hal nikah ni ketika mana ajib baru berusia 20 tahun (dalam tahun Islam, ajib dah 21 tahun). Tapi ini tak boleh dijadikan alasan untuk tidak menyetujui pendapat ajib ini. Diharap mak dan ayah dapat membaca surat dengan ikhlas tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ajib tidak memaksa mak ayah untuk menyetujui seratus peratus apa yang ajib katakan ini, tapi jika ada kebenaran dalam hakikat, apa salahnya untuk kita menerimanya dengan hati yang lapang dan fikiran yang terbuka.

Kalau boleh jgn bagitau abg jul dan abg didi, mungkin mereka tak setuju dengan keputusan ajib ini atas beberapa faktor. InsyaALLAH, kalau ada apa-apa nanti, ajib akan maklumkan kepada mereka. Sebenarnya bagi seorang lelaki, dia tak perlu untuk minta izin kalau nak nikah tetapi Islam menyuruh kita tidak membelakangi orang tua dalam kita nak buat keputusan. Sebab redha ALLAH adalah berserta dengan keredhaan mak dan ayah. Berbanding dengan perempuan, mereka harus minta izin, sebab ayahnya harus jadi wali dalam pernikahan nanti.

Akhirul kalam, doakan ajib di sini agar dipermudahkan urusan di dunia dan di akhirat. Kirim salam dengan semua keluarga di Labuan.


Puteramu,
Ajib

LIKE KALAU SUKA.

mata bo0latt??

Assalamualaikum and good evening frenz~ ;DD

ahaa sehat2 x readers aku nih?? *ecehh macam la ada reader ramai sangat wa3~* hopefully sehat la yek, aku pun baru jek nak baik demam dan selsema, batuk2 nih still ada lagi.. kadang2 tu malu gak dalam kelas tengah elok2 lecturer mengajar kat depan, aku tiba2 batuk gila kuat kat belakang.. haha malu seyh~ rasa macam nak sebarkan virus jek kat 1 kelas hek3~ ;DD

ok.. mata?? hehe i think all of you are aware that i'm wearing glasses O_O huhu tengah consider nak pakai lens ke x?? hee sementara tuh, iklan jap ;DD


aku nak beli lens dari kawan aku nih, cik myza ali ;DD selain daripada senang nk communicate, aku pun dapat la gak tolong bisnes dia ;)) lens yang dia jual memang cun2 cantek2 sumenye.. harga pun berpatutan, affordable by anyone ;DD yang aku tahu, management dia memang efisyen, on time pnye delivery ;DD berminat?? silalah berkunjung ke blog Myza Sweet Lens nih yek ;))


ok, back to the story.. aku memang teringin nak pakai lens.. cuma tunggu masa dan duit jek haha! ;DD but the thing is, aku xreti la nak pakai cmne, nak jaga lagi.. huhu dah la aku nih pemalas! ;PP nasihat yang myza bagi, just jangan malas, tu jek ;DD hoho iye, demi mata aku nih, anugerah yang tinggi nih, kena la jaga elok2.. ada rabun nih pun dah macam2 dugaan gak la kena huu~



ok, still pakai spek ;DD ok la kot, ntah la ;PP




yang ni x pakai spek.. ok kot hehe~ mata panda?? xpe, dh memang trademark aku ;PPP besides, tu eye shadow natural aku punye tau haha~ ;DDD


silalah beri nasihat kepada aku.. nak pakai contact lens ke
x?? kalau aku nk gak pakai, ape lagi nasihat mahu bagi??? sharing is caring~ ;DD

LIKE KALAU SUKA.

takziah buat kluarga kawanku ;(((


AL-FATIHAH.



pemergian Muhd Razin bin Rusli amat dirasai oleh semua. semoga keluarganya sentiasa tabah dan sabar dgn ujian ini. Allah lebih sayangkan dia. ;(((



sedih sgt bile dpt call dr yan ;(( angkat call jek yan dh nanges2,dh cuak dh.. yan trus ckp ajen dh xde ;((( terasa sedih sgt2.. trfikir gk betapa sedihnye dia xdpt nk merasai bulan Ramadhan lagi yg hanya tinggal beberapa hari aje ;((( aku harap myza terus sabar dgn dugaan ini,ade hikmahnye di sebalik pemergian dia ;(((
aritu pegi jmpe kluarga ajen+myza kt kajang.. jmpe myza kt sne,nmpk cengkung sgt myza.. sayu jek muka dia aku tgok,tp dlm masa yg sama aku kagum tgok dia masih larat nk layan prtanyaan kitorg yg bru datang, mampu nk bersabar dgn dugaan nih.. klu aku la,dh lame aku dok trperap jek dlm umah ke bilik ke,xmo layan org sgt.. i'm proud of u dear ;))
kehilangan ajen masih lagi dirasai oleh semua org yg kenali dia, smpi skrg.. arwah adalah seorang insan yg baik, dan Allah lebih sayangkn dia.. smoga arwah ditempatkn di kalangan org2 yg beriman,aminn~

LIKE KALAU SUKA.

shoutbox hilang?


hurmm ok2 maybe ade yg pelik,mne chatbox or shoutbox aku hilang?? hee~ aku blaja tutorial bru dr new fren,mijie :DD tq yek mijie~ ;)) bkn ape,aku mls nk semak2 kn sidebar aku nih,tkut nnti korg rse irritated plak,nmpk mcm semak plak tepi blog nih.. ye ke korg?? comments are needed utk prbaiki blog nih,thank you~ ;DD


ok2 shoutbox aku ade kt cni (tgok gmbr bwh ;DD nmpk x arrow yg x berapa nk lurus tuh??keh3~) bg aku,shoutbox nih penting gk,korg senang nk inform yg korg terjah/singgah/stalking/walking kt blog aku ;DD and aku senang nk terjah blog/website korg blek ;DD betul x??kan3?? ;DD hehe~


korg klik jek icon tuh,nnti kuar la shoutbox ;DD kwn saya mijie nih baek sgt2 tau,dia xkesah klu korg senyap2 blaja tutorial dia hehe~ ;DD and plg penting,senang jek nk buat,and page pn xjadi berat sgt ;DD so klu korg nk buat cmtu gk,sila la ke post tutorial mijie nih ;DD

.......................................................................................................................

song of the day:

Lady Antebellum - I Need You Now :)


LIKE KALAU SUKA.

befday boy!!

ahah hepy befday to my dear yet crazy fren ;DD




16th JULY 1989

dah umo 21 taon (tua nyeee~ ;DD )

haha kne baling ngn tepung ;DD dr muka yg hitam jadi putih dlm sekelip mata ;DDD

(guro jek ;DD )


smoga panjang umur n murah rezeki slalooo~ ;DD

LIKE KALAU SUKA.

credit to myza ;))

haha aku curik masuk klas tutorial myza (lagi) hee~ and guess what?? pnye la pulun,akhirnye dpt gk ikut ;DD mcm mne nk buat?? ;DD pegi la kt post myza nih ;DD


tq to tok guru myza (haha tua ;DD) atas tutorial yg diberikn ;DD disbbkn nk wat ko trharu (padahal ko yg mintak en?? ;DD ) post kali nih khas utk ko ;DD



ltak je la gmba ko yg nih k?? ;)) kira aku brmurah hati la gk nk ltak ngeee~ ;DD

..........................................................................................

song of the day :

BIGBANG - Koe Wo Kikasete ;DDD


LIKE KALAU SUKA.

insan...?? RABBANI!!

Alhamdulillah mmg amat bersyukur xterkata,akhirnye dh usai 1 program yg diusahakan oleh Alumni GEN20, usahasama dgn SMK Yaakob Latif dan UM Nilampuri.. ecehh awat ayat skema nih?? ;DD
haha mmg best la gak,xsgka akn dpt sambutan mcm ni..peserta yg dtg pn Alhamdulillah agak menggalakkn,urusetia dan fasi sume jlnkn tugas dgn baik skali..so the result?? FANTASTIC! tp hasil yg sebenar bkn tika program brjalan,tp selepas program berakhir tuh bru kita tau kn hasil nye mmbuahkn hasil ke x ;)) tu yg risau gk...
antre slot LDK feveret aku adalah emergency boat..seronok gile ouh tgok dorg,tp insaf gk la sbnrnye..smpi nk kne melutut nk minta diselamatkn drpd kne karam kapal,huu good experience la gk..acara kemuncak plak yg slot muhasabah diri yg ade titian sirat,azab kubur dan neraka.. tp yg kt neraka tu la rsenye yg plg mmberi kesan..hee sbb mmg dorg bakar sampah2 yg ade utk buat api yg besar gile,so bahangnye mmg terasa..dh la bdak2 ni kne tutup mata,lg la efektif ;))
setelah program tu habes,mmg sayu la gk utk tinggalkn bdak2 tu..tp xpe,doa dan tawakal sntiase jd pengiring mereka kan? ;DD smoga adik2 semua dpt kutip ilmu2 yg tlah kakak2 dan abg2 fasi berikan kpd adik2 semua.. jadikan sbg pegangan idup adik2 dan buktikn kpd dunia yg adik2 semua adalah sebaik dan even lebih baik drpd mne2 insan di luar tuh yg msih leka dan alpa dgn hiburan dunia ;))
p/s: masih sedih gk tgok adk2 yg xreti dgn hukum2 basic agama nih tyme program tu T_T kite kne beri prhatian kpd pljar2 sekolah menengah biase juga utk beri pendedahan kpd mereka tntg agama Islam ;)












akhir kalam,smoga amalan kita mendapat keredhaan Allah dan smoga jihad kecil kita ini diterima Allah sbg bekalan kita di akhirat kelak ;))




LIKE KALAU SUKA.

hepy befday to sab ;))

alrite!! another special day today for....?? SABARIYAH ISMAIL!! ;DD
happy 20th birthday sayang~ ;DD smoga panjang umur and murah rezeki ;)) smoga bahagia di kalangan kluarga,kwn2,member2,pakwe2 (oopss hehe ;DD) yg trsayang ;DD leb u la beb,mish u much2!! ;DDD
have to admit it,sab mmg sweeeetttt!!! ;DDD

LIKE KALAU SUKA.

hepy befday to yanyan ;DDD

ahaa guess what??? ;DD


arini befday yanyan!! ;DD


haha HAPPY BIRTHDAY TO YOU MY DEAREST YAN ;DD hee smoga pnjg umo n murah rezeki... and smoga bahagia dgn fmly and org trsayang..haha hadiah xde yek,nnti2 la aku pikir2kn nk bg ape heee~ lgpn,bajet xde!! T_T haha may u will be happy for many days and even years to come ;DD love u darl~ ;DD



LIKE KALAU SUKA.
Related Posts with Thumbnails